Guidede ture i kulturlandskabet

Dronning Christine og Næsbyhoved

I starten af 1500-tallet boede Danmarks dronning i Odense. Først på Næsbyhoved Slot og senere på sin gård i Odense. Her levede dronning Christine separeret fra sin mand, kong Hans. Hvilke dramatiske begivenheder bragte hende hertil? Og hvad ved vi i dag om det forsvundne slot, som dengang lå lidt uden for byen? Hvad var der på stedet før Christines tid? Hvad skete der sidenhen med slottet og slotsbanken? Alt sammen kan du høre, når arkæolog og museumsinspektør Mikael Manøe Bjerregaard viser rundt på voldstedet Næsbyhoved Slot ved Odense Havn.

Turen finder sted lørdag 22. april. Mødested er parkeringspladsen ved Kanalvej 52. Deltagelse er gratis, men tilmelding til museum@odense.dk senest 21. april er nødvendig.

Oldtidsporene i Brende Ådal

Museumsinspektør Maria Lauridsen er guide på et par timers vandring i den smukke Brende Ådal på Vestfyn, hvor der skal kigges på flere forskellige oldtidsspor i kulturlandskabet. Her ved Håre Mose kan du se velbevarede gravhøje fra bronzealderen og det tilhørende moselandskab, hvor man i bronzealderen har foretaget ofringer. Vi skal også længere frem i tid og høre om opdyrkningen af Danmark, se de højryggede agersystemer og velbevarede hulveje.

Turen finder sted søndag den 23. april klokken 11-13. Mødested er parkeringspladsen ved Assensvej (313) /Hylkedamsvej, 5591 Gelsted. Deltagelse er gratis, men tilmelding til museum@odense.dk senest 21. april er nødvendig.