Karl Ove Knausgård på museum

H.C. Andersens Hus havde forleden fint besøg af den storsælgende norske autobiografiske forfatter, Karl Ove Knausgård, som var i Odense for at modtage H.C. Andersens Internationale Litteraturpris. Under besøget blev Karl Ove Knausgårds navn afsløret på en væg i museet. Men allerede i dagene inden havde der været forberedelser på det halvanden time lange visit.

Karl Ove Knausgård sagde bagefter i sin tale, at han aldrig ville glemme besøget på museet, og det er han ikke ene om.

Museumsinspektør Sine Jensen Smed, som sammen med museumsinspektør Ejnar Askgård viste nordmanden rundt i den nye udstilling, havde også en særlig dag på job: ”Det var en stor oplevelse at pege nogle udvalgte dele af udstillingen ud og fortælle Karl Ove Knausgård anekdoter om H.C. Andersen. Jeg oplevede ham som ægte interesseret i udstillingen, særligt da det handlede om H.C. Andersens værker og han fik lov at se de originale skrifter”, siger hun.

Museumsinspektør Sine Jensen Smed og Karl Ove Knausgård. Foto: Lars E. Andreasen.

Tidligere er forfattere som J.K. Rowling, Isabel Allende, Haruki Murakami og Salman Rushdie blevet vist rundt i museet. Deres navne kan ses ved siden af Karl Ove Knausgårds i museumsbutikken.

Foto: Lars E. Andreasen.
Property layout was expected, but none given