Vollsmoses rødder – jagten på historien

Odense Bys Museer er rykket uden for museet og ud til Vollsmose. Et moderne såkaldt udsat boligområde, der er blevet kaldt historieløst. En arkæologs hurtige blik i museets arkiver viste, at der er fund og historier nok at tage fat i. Sammen med Vollsmose Kulturhus og Vollsmose Bibliotek tog museet fat på projektet ”Vollsmoses rødder- Jagten på historien”.

En af projektets aktiviteter, “Tidsrejsen”, præsenteres som en udstilling i Vollsmose Centeret fra 3. maj og to uger frem.

Vollsmoses

Vollsmoses rødder – jagten på historien

Hunderuplund

Hunderuplund flintdolk

Projektet fik som logo en stendolk fundet på datidens mark af en skoledreng i 1963. På stedet ligger i dag bebyggelsen Slåenhaven. Dolken er 4000 år gammel. Den er af samme type, som den vi kender fra vores 100-krone sedler. I slutningen af bondestenalderen var det mandens prægtige våben og udstrålede hans prestige og status i samfundet.

Hvad er ideen med projektet?

Vi vil have beboere i Vollsmose til selv at formidle historierne bag de lokale fund til andre beboere i området. I kulturkredse kendt under det engelske ord “outreach”. Formuleret anderledes rækker museet en hånd ud og kommer ud til dem, der ikke selv finder vej ind til museet. I stedet for at præsentere den færdige tolkning inviterer vi folk til selv at vinkle historien og præsentere den for andre på en måde, som giver mening for dem.

Startskuddet var en lille udgravning i skolernes efterårsferie i 2011. På to dage fandt 70 børn resterne efter det, der var Odense bys losseplads fra slutningen af 1800-tallet og frem til omkring 1970. En af drengene Ahmed blev nøglen til samarbejde med fritidsklubben Pyramiden. Her kommer til at ske ting og sager for børnene i skolernes påskeferie. Vi skal bl.a. ud med detektor og finde ting, som børnene efter påske skal bruge i egen udstilling i Vollsmose Centeret.

Se klippet om dagen på Youtube.

Udgravning

Udgravning i skolernes efterårsferie i 2011

I tre andre cases formidler 3. klasser på Abildgårdskolen for hinanden om “Ting vi kan lide – ting af værdi”, den lokale spejdergruppe Al-Najat laver ud fra de lokale fund historisk natløb for deres spejdere og til Forårsfesten i Vollsmose d. 24. marts optræder en gruppe af unge i “Hop med på tidsmaskinen! 5 nedslag i fuld figur med “Vollsmoses Rødder”, der viser historisk modeshow”.

Infomationsark: Dolken, Kokhøj og Biskorup graven

Pressemeddelelse: Den gode historie