Museum Odense med en af årets store opgaver: 35 km linjeføring

Kører du på den vestfynske motorvej, vil du det meste af 2023 kunne se gravemaskiner, som trækker parallelle grøfter langs motorvejen.

Søgegrøfter ved vestgående motorvej
Søgegrøfter langs vestfynske motorvej.

Det er arkæologer fra Museum Odense, der er i fuld gang med en af årets helt store opgaver: Een forundersøgelse af ikke mindre end et 35 km langt tracé eller linjeføring.

Den store forundersøgelse er kommet i stand, fordi Vejdirektoratet sammen med Banedanmark anlægger en ny dobbeltsporet højhastighedsjernbane fra Odense Vest til Kauslunde, øst for Middelfart.  Før anlægsarbejdet med jernbanen kan gå i gang, skal arkæologer fra Museum Odense sikre, at eventuelle fortidsminder bliver undersøgt.

Søgegrøfter ved vestgående motorvej
I søgegrøfter ved Indslev er der fundet spor af bebyggelse fra middelalderen.

Sporene fra Indslev vender arkæologerne tilbage til senere på året, hvor de udfører en egentlig udgravning. Måske venter der til den tid spændende nyt, og det kommer vi jo selvfølgelig til at dele med jer her i nyhedsbrevet og på Facebook.