Ny forpagter til Café Deilig ved H.C. Andersens Hus

Museum Odense har fra februar indgået forpagtningsaftale med kokken Malte Dalby Christensen.

Café Deilig, der er en del af museet H.C. Andersens Hus, skal frem over drives af kokken Malte Dalby Christensen. Museum Odense og Malte Dalby Christensen har indgået forpagtningsaftale, som betyder, at Café Deilig genåbner 7. februar 2023. Caféen vil have samme åbningstider som H.C. Andersens Hus.

Malte Dalby Christensen, ny forpagter med passion for mad og god service

Forpagter Malte Dalby Christensen, 26, er uddannet kok fra Pasfall i 2020. Efterfølgende har han arbejdet så forskellige steder som restaurant HOS og i Miljøstyrelsens kantine, ligesom han har været eventkok for Smag & Smil. Malte Dalby Christensen har erfaring inden for såvel fine dining som store selskaber på op til 650 personer. I Café Deilig vil han byde på et mindre men stilsikkert menukort med lette serveringer og et udvalg af frokostretter, der er fremstillet af lokale råvarer, og som henvender sig til alle museumsgæster – også børnefamilier.

”Min passion for mad og god service har både skaffet mig gode kompetencer og givet mig et stærkt fundament for at blive selvstændig, og jeg kan ikke forestille mig en bedre placering for en café end midt i H.C. Andersen Haven. Café Deilig befinder sig i Odenses nybyggede centrum, tæt på letbanen og med daglig kontakt til både museumsgæsterne fra H.C. Andersens Hus og byens borgere. At Café Deiligs koncept skal hænge uløseligt sammen med museets, ser jeg som en kæmpefordel”, siger Malte Dalby Christensen.

Café Deilig er placeret midt i H.C. Andersen Haven centralt i Odense

Fællesskabet mellem Café Deilig og H.C. Andersens Hus viser sig blandt andet gennem fælles design og åbningstider. Forventningen er desuden, at der med tiden kommer arrangementer i Café Deilig i samarbejde med H.C. Andersens Hus.

Da H.C. Andersens Hus åbnede i sommeren 2021, var det i første omgang med fødevarevirksomheden Meyers som forpagter af caféen. Et samarbejde, som Meyers trak sig ud af i eftersommeren 2022.

”Museumsgæster har en naturlig forventning om at kunne få en let servering i forbindelse med besøg i H.C. Andersens Hus, og det er vigtigt for os at kunne tilbyde den mulighed. Vi glæder os derfor over at kunne henvise vores besøgende til Café Deilig, og vi er overbeviste om, at Malte Dalby Christensen er den helt rigtige til at drive caféen i rette ånd, så gæsterne oplever museum og café som sammenhængende”, siger Museum Odenses direktør Henrik Harnow.

Første genåbningsdag i Café Deilig er tirsdag 7. februar 2023.