Jul på Møntergården

– her går bæredygtighed, socialt ansvar og historie hånd i hånd.

I de to første weekender i december byder vi indenfor i en lille ny ”pop-up kaffesalon” i den gamle, gule bindingsværkslade midt i Møntergårdens museumskarré. Her kan du købe dig til varmen med lune drikke – varm kakao, julepunch, gourmetkaffe, krydret æblemost og the – og en lille julekage. Du kan også købe den stol, du sidder i, for i samarbejde med genbrugsbutikken Zirkel bliver Kaffesalonen indrettet med genbrugsmøbler.

Der er andre bæredygtige salg i Møntergården – hos Fyens Økologi kan du for eksempel købe grønkål og alt andet, der skal bruges til en økologisk julemiddag – and, gås, uldsvinesteg, kartofler, rødkål og godter. I gamle dage brugte man grønkålsstokke som juletræer, hvis man ikke havde råd til et af gran. Men der er selvfølgelig også grantræer til salg

OBS! Alle lyskæder er også i år skiftet ud med LED-pærer, som bruger et minimum af strøm. Vi har valgt at bevare julehyggen i form af julebelysning, men sikrer også, at de ikke brænder unødigt længe.

Hele programmet findes på hjemmesiden møntergården.dk

Hvornår: Weekenderne 3.-4. december og 10.-11. december. Lørdage fra 10-18, søndage fra 10-16.

Alt er gratis for børn og koster 50 kr. for voksne (50% af normal billetpris) inkl. julekalenderudstillingen ”24 pakker”.

Se museumsinspektør Dyveke Skov Larsen fortælle om Jul på Møntergården: