Fællesskabet om Andersen vokser

Museumsinspektør Niels Bjørn Friis i selskab med Crateit-stifterne Tonny Olsen og Martin Kristensen

Et univers fyldt med leg og kreativitet for store og små, som man frit kan gå på opdagelse i. Det er samarbejdet og fællesskabet mellem H.C. Andersens Hus og Odense-virksomheden Crateit.

”Vi vælger vores samarbejdspartnere med omhu og med det formål, at de kan skabe nye sammenhænge og måder at levendegøre H.C. Andersen og vores værdier på. Hos Crateit har de et ønske om at skabe noget for børn, der bidrager til kreativitet og leg, så børn kommer væk fra skærmen. Sammen fandt vi på at udvikle vendespil, puslespil, brætspil og temakasser, som alle er formet i bæredygtigt træ. Gennem fordybelse, farver og leg håber vi, at spillene kan være med til at sætte farten ned hos børnene og deres familier, og give de yngste mulighed for at udvikle sig i deres eget tempo”, fortæller Niels Bjørn Friis, museumsinspektør.

Crateit er en mindre opstartsvirksomhed med et stærkt blik for socialt ansvar og et ønske om at gøre en forskel. Selve produktionen foregår i samarbejde med Odense Værkstederne på Bregnevej, hvor voksne udviklingshæmmede producerer og pakker de forskellige spil.

H.C. Andersens Hus har tidligere haft samarbejder med lokale virksomheder, for eksempel Odense Glasværk, men det er første gang, at museet indgår i så tæt et samarbejde med en lokal virksomhed. Det er samarbejde, vi ser frem til, da vi har så meget til fælles – både når det kommer til ønsket om at bruge fantasien og dyrke bæredygtigheden.