Børn laver udstilling for børn

Med udgangspunkt i nordiske børneforfattere og illustratorer har skoleelever fra fire nordiske lande arbejdet med et fælles udstillingstema. Den danske udstilling åbner i H.C. Andersens Hus den 4. november.

”Det har været hyggeligt og sjovt at lave udstillingen, og det er fedt at kunne sige: ”Jeg har lavet dét der”. Det er også fedt, at det er børn, der skal lave det hele, i stedet for kedelige voksne. Min familie og venner skal komme og se udstillingen – og så børn, ikke sådan nogle små børn, men nogle der faktisk forstår, hvad vi har lavet. Nogen på min alder, måske på 8 år eller mere, for de kan læse og forstå det. Børn har måske mere brug for at få en forståelse for verdensmålene end de voksne, for voksne kan jo selv sætte sig ind i det”.

Sådan siger 11-årige Olivia Rosenfeldt Lacy, der er en af Kulturagenterne i H.C. Andersens Hus. Sammen med de øvrige kulturagenter, som har fået undervisning i at sammensætte udstillinger, og museumsformidler Nanna Møllegård Madsen står hun for udstillingen ”Waterdrop”, der handler om FN’s verdensmål ”Livet på land”. Udstillingen åbner 4. november 2022 kl. 12 i H.C. Andersens Hus.

Sammen med Kulturagenterne i H.C. Andersens Hus har 11-årige Olivia Rosenfeldt Lacy været med til at udvælge værker til ”Waterdrop”-udstillingen, der åbner 4. november.

Udstillingens værker er produceret af børn fra 5. og 6. klasse på Tallerupskolen i Tommerup og Tingløkkeskolen i Odense, der ligesom elever fra Finland, Estland og Island har arbejdet med FN’s verdensmål. Projektet giver elever mulighed for at give deres bud på, hvordan nordisk kunst og litteratur kan bruges til at forstå verdensmålene og måske understøtte kreative løsninger, der kan hjælpe vores planet.

Inspireret af H.C. Andersen
Eventyr af H.C. Andersen har sammen med mumihistorier og illustrationer af Ilon Wikland, som står bag stregen i flere af Astrid Lindgrens bøger, dannet inspiration til de værker, eleverne har skabt undervejs. Udstillingen er kurateret af H.C. Andersens Hus’ seks kulturagenter, der er børn, som er blevet undervist i at vælge kunst ud til udstillinger. Det er første gang, kulturagenterne får lov at vise en udstilling helt efter deres eget hoveder.

Sammen med museumsformidler Nanna Møllegaard Madsen og kulturagenterne har de udstillende elever været udenfor for at opleve H.C. Andersens fascination af naturen. Nanna Møllegaard Madsen siger: ”Det er inspirerende at se så mange nye idéer, H.C. Andersens eventyr kan give os, hvordan vi passer bedre på jorden og sikrer biodiversiteten. Tit glemmer vi at stoppe og se på naturen omkring os for at huske, hvilken magi den indeholder. H.C. Andersen hjælper os til at blive genfortryllede og se skønheden i den mindste mælkebøtte og forstå dens store bidrag til verden”.

Åben resten af november
Waterdrop er et 3-årigt projekt mellem H.C. Andersens Hus i Odense, Ilon Wikland-museet i Hapsalu (Estland), Moomin Museum, Muumimuseo – Mumimuseet i Tampere (Finland) og kulturhuset Gerdarsafn i Kópavolur (Island). Formålet med projektet er at styrke nordiske børns stemmer i kampen for FN’s verdensmål med den særlige nordiske børnelitteratur som sit stærkeste våben.

Overinspektør Mette Stauersbøl Mogensen, H.C. Andersens Hus, siger: ”Det er interessant at være i tæt dialog med en vigtig målgruppe som eleverne og kulturagenterne om udstillingsopbygning, for på den måde bliver vi klogere på deres valg, ligesom vi forhåbentlig inspirerer dem til at blive gode og kritiske kulturbrugere og ambassadører. Samarbejdet med de andre nordiske museer giver børnene et indblik i den fælles kulturarv, vi deler i Norden”.

I forbindelse med udstillingens åbning 4. november fortæller kulturagenterne om deres arbejde, og man kan høre oplæg om H.C. Andersens natursyn og få mulighed for at lave sit eget insekt i Ville Vaus atelier.

Børn har adgang i følgeskab med en voksen (1 voksen per 4 børn).

Udstillingen kan ses resten af november.