Kan du holde varmen til vinter?

I den kolde vinter i 1947 var der stor mangel på kul og koks. For at gøre ondt værre blev en stor sending kul til Odense ved en fejl sendt til Aalborg, og byens borgere måtte krybe sammen i offentlige varmestuer. Billedet er fra februar, hvor Gaskompagniet efter en hel uge med lukkede døre åbnede for bestillinger af koks. Foto: Fyens Stiftstidendes pressefotosamling, Stadsarkivet.

Vi rammes i øjeblikket af to kriser på én gang: energikrisen og klimakrisen. De to kriser hænger sammen, men kan vi både lykkes med at holde varmen og sende de fossile brændsler på historiens losseplads? Det dilemma sætter museumsinspektør, ph.d. Sissel Bjerrum Fossat fokus på, når Møntergården den 9. november og 15. november inviterer til talks. Her taler historikere, en politiker og en varmekonsulent om energikrise i fortid, nutid og fremtid.

Siden landets første gasværk åbnede i Odense i 1853, har livet i byerne været nært knyttet til energien fra de fossile brændsler. 1800-tallets bjerge af sort kul gav helt nye muligheder for at få lys, varme og energi til maskiners bevægelse. Det tilbød et rigere, lettere og mere behageligt liv, og de fossile brændsler har siden vist sig at være utroligt svære at undvære.

Både stenkul, olie og i dag naturgas er blevet importeret til Danmark. Under verdenskrigene udløste manglen på kul hver gang en energikrise, i 1970’erne var det olien, som udeblev, og i dag er der lukket for den russiske gas. Hver gang har energikriserne haft enorm betydning for hele samfundet og står tilbage som historiske tidsskel, forklarer Sissel Bjerrum Fossat, der er museumsinspektør i Museum Odense og forsker i emnet. Hun siger:

”Den krise, vi nu står i, har store fællestræk med de historiske kriser, og den får betydning langt ud over den kommende vinter. Alt er dog ikke det samme, for denne gang er krisen dobbelt: Klimakrisen er udløst af vores afhængighed af de fossile brændsler, og vi bliver pinedød nødt til at lade forbruget af fossilt kul, gas og olie blive til fortid, samtidig med at vi sikrer, at behovet for lys og varme stadig kan blive dækket”.

Onsdag den 9. november kl. 19-21 stiller vi sammen spørgsmålene: Hvordan holder vi varmen til vinter, og hvorfor blev vi så afhængige af kul, gas og olie? Forbindelserne mellem nutid og fortid trækkes af Dorthe Hindsgaul, der er energikonsulent ved Fjernvarme Fyn og Sissel Bjerrum Fossat, der er museumsinspektør ved Museum Odense. Køb billet her.

Tirsdag den 15. november kl. 19-21 giver energihistoriker Mogens Rüdiger og klimarådmand i Odense Tim Vermund hvert sit bud på krisens udfordringer og muligheder. Hvad bliver gjort i Odense for at håndtere både energikrise og klimakrise? Finder vi på nye grønne løsninger, eller griber vi til sort energi som kul og olie? Køb billet her.

Klimavin i pausen
I pausen til begge arrangementer kan du få varmen med Grand Vins vidunderlige vintervin. Frugtvinen er et godt bud på, hvordan der kan produceres bæredygtigt og lokalt. Den 9. november kommer Sofie Grand og fortæller om vejen fra mormors opskrift til moderne, fynsk frugtvin.

De to talks arrangeres som en del af forskningsprojektet Bylivets sorte omstilling, støttet af VELUX FONDEN.

Billedtekst