H.C. Andersens Hus har Europas bedste museumsundervisning

Museumsinspektør Mette Kiilerich og overinspektør Mette Stauersbøl med DASA-prisen.

H.C. Andersens Hus har vundet den prestigefyldte DASA Award, der hvert år uddeles af det Europæiske Museums Akademi (EMA). Prisen gives hvert år til et museum, der arbejder dedikeret med undervisning og formidling på nye, innovative og kreative måder, og det gør Læringsuniverset i H.C. Andersens Hus.

Museumsinspektør Mette Kiilerich og overinspektør Mette Stauersbøl var derfor med til en konference i Luxembourg i september sammen med en lang række andre europæiske museumsrepræsentanter.

“H.C. Andersens eventyr er for og til alle. I Læringsuniverset har vi derfor sat en ære i, at alle elever skal lykkes på deres præmisser, når de besøger museet i forbindelse med undervisning. Vi er enormt stolte over den anerkendelse, vi har fået i forbindelse med de to priser”, fortæller museumsinspektør Mette Kiilerich om modtagelsen af prisen.

Læringsuniverset i H.C. Andersens Hus vandt, fordi det gennem sine undervisningstilbud giver unge mennesker muligheden for at opdage kreativitetens kraft og at omsætte denne kraft til et udtryksfuldt sprog for at blive modne og selvsikre mennesker.

Læringsuniverset har allerede haft 10.000 elever igennem. Der har stort set været udsolgt i lejrskole-højsæsonen, fra medio august til september, men nu er der luft igen, så endnu flere skoleelever kan opleve de prisvindende undervisningsforløb i H.C. Andersens Hus. Læs mere om undervisningsforløbene her.