Danmarks ældste runer fundet på Fyn

All rights reserved photograph Rógvi N. Johansen, Museum Odense, Knuv, Runeinskription, Metal, OBM_16043X625, A6802
Lille kniv med runeindskrift Hirila

Arkæologer fra Museum Odense har fundet en lille kniv med en helt unik runeindskrift, der kan dateres knap 2000 år tilbage. Fra den 2. februar 2024 kan du se ”Lille Sværd” udstillet på Møntergården i Odense.

Arkæologer fra Museum Odense har fundet Danmarks ældste runeindskrift, hirila, indridset på et knapt 2000 år gammelt knivsblad. Kniven blev fundet under resterne af en urnegrav på en lille gravplads øst for Odense og kan dateres helt tilbage til 150 e.Kr.

Museumsinspektør, arkæolog Jakob Bonde siger:

”Det er et helt enestående fund af national betydning. Runerne på kniven er 800 år ældre end runerne på Jellingestenene. Det er en unik oplevelse at stå med et så gammelt og færdigt skriftsprog. Det er noget af det mest fantastiske, man som arkæolog kan opleve, fordi det er et utrolig sjældent fund. Med sådan et fund i hænderne oplever vi som mennesker i den grad at stå ansigt til ansigt med fortiden. En runeindskrift er som at finde en besked fra oldtidens mennesker. Så er det lige før, man kan høre deres stemmer. Desuden giver fundet af kniven med runerne museet en fantastisk mulighed for at forbinde fortid med nutid.”

Runerne på kniven er skrevet med det ældste runealfabet, der er kendskab til, og derfor udgør det nye fund en meget vigtig del af forståelsen og tolkningen af den allerældste brug af skrift i Danmark og i Norden.

Selve indskriften består af fem runer, der afsluttes med tre fordybninger. Teksten tolkes som ordet hirila, der på urnordisk kan betyde ”Lille Sværd”.

Om hirila er navnet på selve kniven, eller om det er navnet på knivens ejer, kan Museum Odenses arkæologer ikke med sikkerhed slå fast. Men der er ingen tvivl om, at det har været en skattet ejendel, der for næsten 2000 år siden havnede i graven ved Odense.

Runolog Lisbeth Imer fra Nationalmuseet siger:

”Det sker utroligt sjældent, at vi finder runer, der er så gamle som på denne kniv, og det er en unik mulighed for at blive klogere på Danmarks tidligste skriftsprog og dermed også på det sprog, man rent faktisk talte i jernalderen. På den tid i oldtiden har læse- og skrivekyndigheden ikke været særligt udbredt, og det har derfor været forbundet med en særlig status og magt at kunne læse og skrive. De skrivekyndige har i begyndelsen af runernes historie udgjort en lille intellektuel elite, og de første spor i Danmark efter disse mennesker findes på Fyn.”

Kun én gang tidligere er der fundet runer med samme datering som ”Lille Sværd”. Det var, da man i Vimosen vest for Odense i 1865 fandt en lille kam af ben med indskriften harja, som også dateres til 150 år e.Kr. Kammen kan ses på Nationalmuseet.

Museumsinspektør, arkæolog Jakob Bonde siger:

”Det er spektakulært, at de ældste runer er fundet inden for få kilometer på Fyn. Om der er sammenhæng, kan vi ikke sige noget om endnu, men det viser hvor sjældent, arkæologer gør sådanne fund. Man kan roligt sige, at fundet af ”Lille Sværd” er en 100 års-hændelse”.

Se ”Lille Sværd” på Møntergården

Fra fredag den 2. februar kl. 15 vil det på Møntergården i Odense være muligt at se kniven med de fantastiske runer, ligesom der også udstilles andre fund fra den samme gravplads i Tietgenbyen. Udover det unikke fund er der som altid også mulighed for at se en række centrale arkæologiske fund fra samme periode i Møntergårdens permanente udstilling.

Åbningstider på Møntergården

Museet har åbent fra tirsdag til søndag fra 10-16 – i uge 7 også mandag.

I uge 7 byder museet på et særligt aktivitetsprogram for børn.

Udstillingen ”Lille Sværd” kan ses til og med søndag den 7. april 2024.