Sværdet fra Håre

/

I slutningen af februar 2021 udgravede museet et arkæologisk unikum på en mark sydvest for Håre Bjerge på Vestfyn. Der er tale om et helt enestående velbevaret bronzesværd fra bronzealderen. Sværdet er enestående, da ikke alene klingen var fuldstændig velbevaret, men også det greb af organiske materialer, som ejeren for ca. 3.000 år siden holdt i hånden.

Historien om det fantastiske sværd fra Håre gik straks viralt, og museet annoncerede allerede da, at vi – så snart vi havde stabiliseret de skrøbelige organiske materialer – ville vise sværdet til vores publikum i en mindre særudstilling. Mange analyser er stadig i gang, men fra 1. december kan man se sværdet i museets lounge og samtidig få mere at vide om den fantastiske historie, som sværdet fra Håre har gemt på i 3.000 år.