en
Forfattere

Oskar Klever (1887-1975)

af Lotte M. A. Nielsen

 

Den russiske kunstmaler, dukkemager og teaterkunstner Oskar Juljevitj Klever blev født ind i en gammel, international kunstnerfamilie. Overhovedet var Klevers far, akademimedlem og professor ved kunstakademiet, Julius von Klever, som også var berømt landskabsmaler og adlet af den russiske zar.

Forud for Den Russiske Revolution i 1917 var landskabet ligeledes Oskar Klevers foretrukne motiv, men det politiske oprør i hjemlandet blev afgørende for hans virke og kunstneriske udtryk. Selvom Klever havde udstillet sine værker siden han var 16 år gammel, besluttede han sig derfor i en moden alder for at dygtiggøre sig. Takket være en af sine H.C. Andersen-illustrationer blev han optaget på kunstakademiet i Skt. Petersborg, men grundet skuffelse over uddannelsessystemet forlod han studierne efter kun et enkelt år.

I tiden derefter arbejdede Klever som iscenesætter, dekoratør og kostumetegner i teaterverdenen, og prøvede tilmed kræfter som skuespiller. Sideløbende fortsatte han med at beskæftige sig med H.C. Andersen, og i perioden 1915-1964, illustrerede han 28 af forfatterens eventyr, hvilket resulterede i en overdådig samling af ca. 100 akvareller.

 

Oskar Klever

Da Anden Verdenskrig brød ud, blev Klever taget til fange af tyske soldater og anbragt i arbejdslejr. Det er en gåde, hvordan han fik fat i pensler, papir og farve, men takket være en uovertruffen stædighed lykkedes det ham at fortsætte arbejdet med illustrationerne i sit fangenskab. Klever havde så stort kendskab til H.C. Andersen, at han kunne alle eventyrene udenad – til stor glæde for børnene i lejren. Sidenhen, når han så tilbage på sin tid i fangelejren, gav han sit arbejde med H.C. Andersen skylden for sin overlevelse. Da han vendte hjem efter krigen, opdagede Klever, at mange af hans førkrigstidsillustrationer var gået tabt, hvorefter han straks gav sig til at genskabe dem.

Klevers illustrationer knytter sig i overvejende grad til de mindre kendte eventyr, som H.C. Andersen skrev i slutningen af sit liv i 1850’erne og 1860’erne. Kunstnerens mangeårige virke ved teatret afspejler sig i akvarellerne, hvor man fornemmer teaterkunstnerens øje for udsmykning og iscenesættelse. Men de vidner også om et menneske, der har oplevet grusomhed, såvel som skønhed. Man opsluges af illustrationernes store detaljerigdom i de forunderlige, ofte groteske, scenarier, hvori man fornemmer Klevers store indsigt i H.C. Andersens forfatterskab.

Akvarellerne favner eventyrenes mangesidede universer, lige fra de lyse, livsbekræftende øjeblikke til de mest horrible og dunkle scenarier, og selvom billederne er intenst farvelagt, er scenen altid sat under en nattehimmel eller et tungt skydække. Tilværelsens mange glæder og sorger, som H.C. Andersen skildrede i sine eventyr, træder frem i den utrolige udførlighed i billederne, hvor yndige børn, prinser og prinsesser vækkes til live side om side med genfærd, bizarre væsener og elskovslystne elverpiger. Den russiske digter Marija Vega (1898-1980) skrev til Klever: ”Oskar Juljevitj, hvem har lært Dem at illustrere H.C. Andersen sådan? De er i sandhed hans åndsbeslægtede…”

 

Illustration til Den Sidste Perle, 1955

 

På initiativ fra den danske professor i litteratur og ekspert i H.C. Andersen, Johan de Mylius, blev Klevers illustrationer for første gang nogensinde udgivet i H.C. Andersen. Eventyr. Illustrationer af Oskar Klever i 1991.

Desværre nåede Klever aldrig selv at opleve sine illustrationer blive udgivet, men i 1969 fulgte han dem på rejsen til H.C. Andersens fødeby, hvor han på eget initiativ forærede 46 eksemplarer af sit livsværk til H.C. Andersens Hus i Odense. Dengang fortalte han, at ”… det skete i 1914. Jeg husker endda den dag, da det pludselig gik op for mig, at jeg ikke kendte nogen, der som H.C. Andersen med en så slående overbevisning troede på menneskets evige renhed. Jeg så denne eventyrforfatters hele fængslende væsen, hans manglende evne til ondskabsfuldhed, hans hjertes renhed og hans utømmelige poetiske begavelse, der kunne forvandle selv en torn til en rose af overjordisk skønhed. Han elskede livet, men var aldrig en erobrer. Nej, nej. Tværtimod gav han livet alt, hvad han havde. Det er langt fra alle, der kan give, det er en sjælden gave.”

I et andet interview sagde han, at ”… den dag i dag lænker H.C. Andersens eventyr sig stadig til mig. Den særlige enkelthed, humoren, den utrættelige kærlighed til alt levende og en grænseløs visdom har den samme virkning. Det er sikkert netop disse træk ved H.C. Andersens eventyr, der gør dem så letfattelige både for børn og voksne. Bag den barnlige naivitet gemmer der sig dybe tanker.”

 

Illustration til Klokkedybet, 1958

 

Oskar Klevers illustrationer kan opleves i følgende eventyr:
Den Lille Havfrue, Fyrtøjet og Snedronningen

 

Læs om andre illustratorer her.

Gå til illustrationssamlingens forside.

 

 

Litteratur

  • Andersen, Hans Christian. Eventyr – Illustrationer af Oskar Klever (Red. de Mylius, Johan). Gyldendal, 1991
  • Speranskij, Mikhail M. ”Oskar Klever, H.C. Andersen-illustrator” i H.C. Andersen i Rusland – Bidrag til et symposium på Skt. Petersborgs Universitet 17. maj 1996. 1996