Ansvaret for museernes publikum i trygge hænder

Museum Odense har ansat to publikumsansvarlige, der foruden at sikre gæsteoplevelsen i alle de seks museer, også skal sørge for værterne. Det er Anne Katrine Thaastrup-Leth og Helle Schmidt, der deler værtskabet mellem sig, så Helle Schmidt tager sig H.C. Andersens Hus og H.C. Andersens Barndomshjem, mens Anne Katrine Thaastrup-Leth, der har ansvar for Møntergården, Den Fynske Landsby, Carl Nielsens Barndomshjem og Carl Nielsen Museet, når det åbner i juni 2023.

Anne Katrine Thaastrup-Leth

Anne Katrine Thaastrup-Leth, 48, er uddannet cand.mag. i middelalderarkæologi og religionsvidenskab fra Aarhus Universitet og har været ansat ved Museum Odense siden 2004 – heraf de første otte år som arkæolog i marken. Hun er allerede godt kendt med museets publikum, da hun siden 2013 har været museumsvært på Møntergården, ligesom hun har været tillidsrepræsentant for HK Kommunal.

Helle Schmidt

Helle Schmidt, 45, kommer fra en stilling som forhusansvarlig ved Odense Symfoniorkester, hvor hun siden 2021 har været stået for billetsalg, koordinering af aktiviteter og oplæring af personale. Hun har en uddannelse i bæredygtig kulturarvsledelse fra Aarhus Universitet, en bachelor i historie fra SDU og har tidligere arbejdet ved Fængselsmuseet i Horsens.