I de foregående afsnit er givet en slags situationsbeskrivelse for de museer, som tilsammen udgør den i 1985 jubilerende institution, Odense Bys Museer. Til afslutning skal herefter beskrives nogle af de forhold og problemer, som er fælles for samtlige museer.
Bortset fra Nationalmuseet er der vel næppe noget dansk museumsvæsen, der har en struktur svarende til de odenseanske museers. En gruppe museer med hver sit fagområde og hver sin faglige ledelse, men holdt sammen af en fælles styrelse, en fælles administration og en fælles økonomi. Netop disse strukturelle forhold er for nylig, i 1984, blevet lagt fast i en organisationsplan for hele den kommunale sektor, Odense magistrats 4. afdeling, hvorunder Odense Bys Museer sorterer. I denne er museerne placeret som en såkaldt hovedfunktion, på linje med skolevæsen, kultur- og fritidsvæsen, biblioteksvæsen og en koordinerende fællesadministration, og således at museernes leder har fast plads i magistratsafdelingens chefkollegium med direkte reference til rådmanden i faglige anliggender og med reference til fællesadministrationens direktør i økonomisk-administrative sager. I forlængelse af arbejdet med en organisationsplan for magistrats afdelingen som sådan er der også udarbejdet tilsvarende planer for de enkelte funktioner, således også Odense Bys Museer. Forsåvidt angår museernes interne struktur er der ikke hermed sket nogen ændring i forhold til tidligere. Der er snarere tale om en kodificering og præcisering.
De to organisationsplaner bringes hér som illustration, til orientering om museernes plads i det kommunale system. Organisationsplaner med tilhørende funktions- og stillingsbeskrivelser betragtes i museernes kreds nærmest
som et sæt »ordens- eller færdselsregler«, som skal kendes og bruges, til fremme af det væsentlige: museumsarbejdet.
Museerne har altså fået en høj placering i det politisk-administrative system og meget tæt på de kommunale beslutningstagere. Anskuer vi dem under synsvinklen økonomi, tegner deres situation sig noget anderledes. Kun ca. 2% af magistrats afdelingens samlede udgifter går til drift af byens museer, altså en meget beskeden andel målt med de tilgrænsende kommunale sektorers andele. Og dog repræsenterer disse 2 pct. et beløb på knap 15 mill. kr., bedømt efter 1984-regnskabet.
Post | Beløb | Andel |
---|---|---|
Lønninger | 7.153.699 kr. | 49% |
Lokaler | 3.147.117 kr. | 21% |
Samlinger | 2.547.068 kr. | 17% |
Øvrige udgifter | 1.893.566 kr. | 13% |
Ialt | 14.741.450 kr. | 100% |
Post | Beløb | Andel |
---|---|---|
Egne indtægter | 3.264.545 kr. | 22% |
Statstilskud | 1.708.076 kr. | 12% |
Amtstilskud | 349.615 kr. | 2% |
Odense kommune | 9.419.214 kr. | 64% |
Ialt | 14.741.450 kr. | 100% |
Sammenligner vi disse tal – altså procenttallene, ikke de absolutte tal – med de tilsvarende tal 50 år tidligere, er der en forbløffende overensstemmelse m.h.t. byrdefordelingen.
Odense kommune tegner sig fortsat for ca. 2/3 af den totale drift, mens museernes egne bidrag, deres »egne indtægter« nu nærmer sig 1/5, hvor brøken tidl. var tæt på 1/4. Og på trods af, at Odense Bys Museer i medfør af museumsloven oppebærer maximale statstilskud til tre af sine museer (godt 0,5 mill. kr. pr. museum), deltager staten kun i museumsdriften med godt 1/10. Medvirkende til dette lidt sløje resultat er den omstændighed, at de to store kulturhistoriske museer Fyns Stiftsmuseum og Møntergården stadigvæk må nøjes med et halvt statstilskud pr. museum, afspejlende tidl. tiders museumsstruktur, hvor Fyns Stiftsmuseum var ét museum med en forhistorisk og en historisk afdeling, altså det museum som man forsøgte at samle i énhedsmuseet mellem Overgade og Sortebrødretorv. Skønt dette forlængst er opgivet, udgør de to museer, set med statens øjne i relation til statsanerkendelse og -tilskud, stadig én enhed.
De amtslige tilskud er fortsat af en beskeden størrelsesorden, men repræsenterer dog nu 2% af den samlede drift, mod l% 50 år tidligere. Fyns amt har for sit vedkommende besluttet at koncentrere sin museumsstøtte om konserveringsvirksomheden. I 1978 vedtoges, efter forhandlinger mellem amtsrådets undervisnings- og kulturudvalg og amtsmuseumsrådet, en amtslig konserveringsordning, hvori Odense Bys Museer indgår med sine to konserverings-anstalter eller -værksteder, Fyns Stiftsmuseums konservering af jordfund & metaller og Møntergårdens konservering af »recente« sager. Disse to konserveringsværksteder får et særligt amtstilskud til »egen konservering«, men yder samtidig – mod refusion af lønningsudgiften – konservering til de øvrige fynske museer. En tilsvarende konserveringsassistance ydes af Langelands Museum. Ved konserveringsordningens start var det hensigten, at Fyns amt i løbet af 3-4 år skulle overtage et »generalansvar« for de fynske museers konservering, herunder påtage sig udgiften til driften af konserveringsvirksomheden. Grundet finansielle stramninger er man imidlertid endnu temmelig langt fra at have nået dette mål.
Med museernes »egne indtægter« kan man – som sagt – kun dække godt 1/5 af udgifterne. I 1960 var den tilsvarende brøk 3/5. Uanset at der under betegnelsen »egne indtægter« er henregnet ret så mange og forskelligartede indtægtskategorier, er indtægten ved entré og salg dog tungest vejende. Det er den i 1984 og var det også i 1960.
Udviklingen i museernes besøgstal inden for perioden 1935-85 kan belyses ved omstående grafiske fremstilling, baseret på museernes årlige besøgsstatistikker. Odense Bys Museer kan vist ikke beklage sig over manglende tilslutning fra publikums side. Med en »top« i 1981 og trods en vigende tendens siden da ligger Odense-museerne fortsat på et højt niveau i så henseende. Alligevel kunne 378.000 gæster i 1984 kun bringe museernes »egne indtægter« op på 22% af udgifterne, mens 232.000 gæster i 1960 var med til at tilvejebringe et procenttal på 60.
Der er utvivlsomt flere forklaringer på dette forhold eller misforhold. En af dem er den siden 1960 stedfundne forholdsvis kraftigere stigning i lønningerne end i entréafgifterne. En anden årsag er en for museerne gunstig vækst i personalet, en vækst som netop har fundet sted inden for de sidste 10-15 år. Væksten i personalets omfang afspejles også deri, at lønningsudgiften i 1984 udgør halvdelen af de totale udgifter, hvor den 25 og 50 år tidligere kun lagde beslag på ca. 40%.
Det kan synes ejendommeligt at afslutte en redegørelse for Odense Bys Museers virksomhed i de sidste 50 år med kedsommelige tal og statistiske oplysninger. Imidlertid er slige tal også et bidrag til belysning af virksomheden – og endelig skal de heller ikke få det allersidste ord.
Odense Bys Museer har meget at glæde sig over hér ved indgangen til det andet århundrede som kommunalt museumsvæsen. Institutionen er en anden end den var for blot 50 år siden. Den mellemliggende periode har været præget af vækst. Flere museer, større museer, flere besøgende, et større antal medarbejdere etc. Dertil en stigende professionalisering af museumsarbejdet på alle niveauer, en specialisering med samling omkring de museumsopgaver og -samlinger, hvor man hér på stedet har følt at måtte koncentrere kræfterne og midlerne om.
Foran ligger store opgaver og venter på at blive løst. Sådan var situationen imidlertid også i 1935. Mon ikke det samme vil være tilfældet i år 2035?
Fremstillingen hviler i meget høj grad på museernes trykte årsberetninger, samt på materiale i museernes arkiv. Der vil kun undtagelsesvis blive givet henvisning til den enkelte årsberetning og den enkelte sag.