Anne Marie Carl-Nielsen Centret skaber en helt ny mulighed for i de kommende år at udvikle forskningen i kunstneren på et højt ambitionsniveau.
Billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen (1863-1945) var pioner. Som den første kvinde i verden udførte hun billedhuggerfagets største opgaver – en rytterstatue af en konge og bronzeporte til en domkirke. Hun satte sit præg på det offentlige rum, fik international succes og en status i sin samtid, der var bemærkelsesværdig, både som kunstner og som kvinde. På én gang monumental, men med skulpturer, der vibrerer af liv. I hendes hænder bliver ler, bronze, gips og voks til organiske former, hvor menneske og natur smelter sammen og udfordrer vores blik på hierarkier og autoritet og på forholdet mellem krop og verden.
Anne Marie Carl-Nielsen er en af Danmarks mest betydningsfulde billedhuggere og den bedst bevarede historiske kvindelige billedhugger i både dansk og international sammenhæng. Hendes omfattende værk og personarkiv udgør en unik forskningskilde med relevans langt ud over kunstnerens egen produktion.
Museum Odense råder over størstedelen af Anne Marie Carl-Nielsens værker og personalia. På trods af en stigende national og international interesse for kunstneren har der hidtil ikke eksisteret en permanent, forskningsbaseret struktur, der kunne forene samling, forskning, formidling og internationale samarbejder.
Centret er etableret for at imødekomme dette behov gennem en langsigtet indsats, der balancerer traditionelle kunst- og kulturhistoriske tilgange med nyskabende, tværæstetiske og digitale formater. Som et videns- og ressourcecenter for forskere, kuratorer og kulturinstitutioner er målet at skabe en varig og nytænkende placering af kunstneren i en både dansk og international offentlighed og hertil realisere tværfaglige samarbejder, både internt på tværs af de tre kulturprofiler, der eksisterer i Museum Odenses samling (Anne Marie Carl-Nielsen, Carl Nielsen og H.C. Andersen), samt eksternt på tværs af fagligheder og institutioner.
Centret henvender sig til både forskere, studerende og et kunstinteresseret publikum og fungerer som en platform, hvor ny forskning møder offentlig formidling både herhjemme og i udlandet.
Medarbejdere
Anne Marie Carl-Nielsen Centret
Anne Marie Carl-Nielsen (1863–1945) er en af Danmarks mest betydningsfulde billedhuggere og den bedst bevarede historiske kvindelige billedhugger i både dansk og international sammenhæng. Hendes omfattende værk og personarkiv udgør en unik forskningskilde med relevans langt ud over kunstnerens egen produktion.
Museum Odense råder over størstedelen af Anne Marie Carl-Nielsens værker og personalia. På trods af en stigende national og international interesse for kunstneren har der hidtil ikke eksisteret en permanent, forskningsbaseret struktur der kunne forene samling, forskning, formidling og internationale samarbejder.
Centret er etableret for at imødekomme dette behov gennem en langsigtet indsats, der balancerer traditionelle kunst- og kulturhistoriske tilgange med nyskabende, tværæstetiske og digitale formater.
Og har til opgave at forske, formidle, erhverve og bevare Anne Marie Carl Nielsens kunstneriske arv. Dette opnås både via den lokale integrering i Museum Odense, samt internationale samarbejder med udenlandske museer, universiteter, ambassader og kulturinstitutioner. Målet er at sikre Anne Marie Carl-Nielsens tilstedeværelse i den internationale kunsthistorieskrivning, såvel som en national forankring.
Anne Marie Carl-Nielsen Centret skal:
-
- drive forskning, der aktualiserer kunstneren i en nutidig og international kontekst
- sikre sammenhæng mellem samling, forskning og formidling
- opbygge og vedligeholde stærke netværk og partnerskaber nationalt og internationalt
- udvikle nytænkende formidlingsformater, fysisk og digitalt
- sikre, at Anne Marie Carl-Nielsen indskrives i en international kunsthistorieskrivning
Forskningsstrategi for Anne Marie Carl-Nielsen Centret 2025–2030
Forskningsstrategien lægger sig op ad Museum Odenses overordnede strategi, men er tilpasset centrets mindre omfang og femårige tidshorisont. Strategiens struktur er bygget op efter de samme hoveddele: formål, principper, strategiske valg, organisering, forskningens indhold og formidling med en tydelig kobling til centerbeskrivelsen.
Se hele forskningsstrategien her
I 2030 er centret et permanent, internationalt anerkendt kraftcenter for forskning i Anne Marie Carl-Nielsen og tidsmæssigt beslægtede kunst- og kulturhistoriske felter.
Centret er kendt for:
-
- sin evne til at forbinde den nære undersøgelse af skulpturens materialer – overflader og proces – med digitale formater, der gør denne viden tilgængelig for offentligheden
- sin rolle som videns- og ressourcecenter for forskere, kuratorer og kulturinstitutioner
- at have skabt en varig og nytænkende placering af kunstneren i både dansk og international offentlighed
- at have realiseret tværfaglige samarbejder, både internt på tværs af de tre kulturprofiler der eksisterer i Museum Odenses samling (Anne Marie Carl-Nielsen, Carl Nielsen og H.C. Andersen), samt eksternt på tværs af fagligheder og institutioner
Udvidet centerbeskrivelse
Centret organiserer sit virke omkring de tre museumsfaglige søjler:
- Forskning
-
- Monografisk afhandling med internationalt perspektiv (centerlederens hovedprojekt)
- Delprojekter (breve, kopi/original-problematikker, materialeanalyser, AI-baseret forskning)
- Rekruttering af projektforskere i overensstemmelse med forskningsstrategiens sigte
- Samling og bevaring
- Aktiv erhvervelsesstrategi, der styrker samlingens forskningspotentiale
- Fokuseret arbejde på bevaringsdelen
- Digital dokumentation og sikring af samlingen
- Formidling
- Udvikling af hybridformater (fysisk/digitalt)
- Tværæstetiske samarbejder, fx med scenekunst, musik, dans
- Aktiviteter og events, der sikrer en offentlig indsigt i centrets arbejde
Centret er en del af Museum Odenses H.C. Andersen, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen team og samarbejder tæt med museets øvrige enheder om forskning, bevaring og formidling. Denne forankring sikrer synergi mellem samlinger og faglige miljøer.
I Anne Marie Carl-Nielsen Centret udvikler vi en ny type monografi, der kombinerer klassisk kunsthistorisk fordybelse med digitale muligheder. Målet er at skabe en udgivelse, der både kan fungere som et traditionelt, citérbart værk og som en eksperimenterende, interaktiv oplevelse.
Den klassiske monografi sikrer faglig tyngde og akademisk legitimitet, mens den digitale udgave ydermere åbner for nye former for viden og formidling – med mulighed for at dykke ned i kilder, se værker fra flere vinkler og følge forskellige tematiske spor.
Projektet skal give plads til både forskere, studerende og et bredere kunstinteresseret publikum. Udgivelsen vil derfor rumme flere indgange: fra det klassiske essay til mere legende formater som lyd, billedspor og digitale visualiseringer.
Formålet er at vise Anne Marie Carl-Nielsens praksis i al dens rigdom – og samtidig undersøge, hvordan kunsthistorien kan skrives og opleves i en digital tidsalder.
I Danmark findes der veletablerede forskningscentre for flere af landets store kulturpersonligheder: H.C. Andersen har sit eget center, Grundtvig og Kierkegaard har og har haft det, og Carl Nielsen-forskningen er indlejret ved Københavns Universitet. Blandt disse markante satsninger er der imidlertid ikke ét eneste center dedikeret til en kvindelig kunstner og der findes aktuelt ingen anden dansk institution med et permanent, forskningsbaseret fokus på en historisk kvindelig billedhugger, der kombinerer forskning, digital innovation og international kulturudveksling. Anne Marie Carl-Nielsen Centret udfylder dette hul og skaber en model, der kan inspirere fremtidige satsninger.
Etableringen af Anne Marie Carl-Nielsen Centret i den museumsstruktur, der allerede forvalter hendes samling, skaber et stærkt forskningsfundament. Synergien mellem museets strategiske og praktiske rammer sikrer sammenhæng og udvikling mellem forskning, samling og formidling. Centret kan dermed forankre Anne Marie Carl-Nielsen-forskningen i internationale partnerskaber, som tværfagligt og tværæstetisk kan løfte området lokalt, nationalt og globalt.
Alle forskningsmedarbejdere tilknyttes centret via tidsafgrænsede projekter, der understøtter centrets forskningsstrategi. Rekrutteringen prioriterer projekter med forankring i det aktuelle forskningsprogram, samlingen og med potentiale til at indgå i centrets digitale og monografiske hovedspor.
Centret samarbejder med udenlandske museer, universiteter, ambassader og kulturinstitutioner. Målet er at sikre Anne Marie Carl-Nielsens tilstedeværelse i den internationale kunsthistorieskrivning via udstillinger, konferencer, talks og diplomatiske kulturudvekslinger.
Tilknyttet centret udpeges et advisory board, der skal følge centrets arbejde med den digitale afhandling om Anne Marie Carl-Nielsen. Panelet skal fungere som faglig forankring, kvalitetssikring og teknologisk sparringsrum – og samtidig manifestere det tværfaglige fundament, som selve projektet hviler på. Panelets formål er at rådgive og kvalificere udviklingen af en eksperimenterende digital afhandling, der forener kunsthistorisk forskning i billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen med en nyskabende digital udgivelsesform. Projektet undersøger, hvordan en historisk kunstnerisk praksis kan revitaliseres og distribueres i et åbent teknologisk forankret forskningsformat.
Centret indgår kun i eksterne projekter, hvis de:
-
- har ekstern finansiering til vikardækning af centrets bundne opgaver
- understøtter centrets kerneopgaver
- bidrager til at styrke Anne Marie Carl-Nielsens position nationalt og internationalt
Centret udarbejder en årlig handlingsplan, der fungerer som det operative styringsværktøj for centrets aktiviteter. Handlingsplanen oversætter de overordnede mål fra forskningsstrategien og centerbeskrivelsen til konkrete indsatser og tidsfastsatte leverancer.
Planen beskriver:
-
- hvilke forskningsprojekter og delprojekter, der igangsættes eller afsluttes i året
- hvilke aktiviteter, der gennemføres inden for forskning og samling, herunder bevaring, registrering og digitalisering af samlingen
- hvilke formidlings- og udstillingsinitiativer, der planlægges, herunder seminarer, foredrag og konferencer
- rekrutteringsmål for nye projektforskere og samarbejdspartnere
- planlagte internationale samarbejder og netværksaktiviteter
- milepæle for publicering og formidling af forskningsresultater
Handlingsplanen opdateres årligt i dialog mellem centerleder og Museum Odenses ledelse og fungerer både som et internt styringsredskab og som en transparent oversigt for samarbejdspartnere og bevillingsgivere. Planen er fleksibel og kan tilpasses nye muligheder, samarbejder og forskningsbevillinger, så centret kan reagere dynamisk på nationale og internationale udviklinger og fortsat bevæge sig mod Vision 2030.