Anne Marie Carl-Nielsen Centret skaber en helt ny mulighed for i de kommende år at udvikle forskningen i kunstneren på et højt ambitionsniveau.
Billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen (1863-1945) var pioner. Som den første kvinde i verden udførte hun billedhuggerfagets største opgaver – en rytterstatue af en konge og bronzeporte til en domkirke. Hun satte sit præg på det offentlige rum, fik international succes og en status i sin samtid, der var bemærkelsesværdig, både som kunstner og som kvinde. På én gang monumental, men med skulpturer, der vibrerer af liv. I hendes hænder bliver ler, bronze, gips og voks til organiske former, hvor menneske og natur smelter sammen og udfordrer vores blik på hierarkier og autoritet og på forholdet mellem krop og verden.
Anne Marie Carl-Nielsen er en af Danmarks mest betydningsfulde billedhuggere og den bedst bevarede historiske kvindelige billedhugger i både dansk og international sammenhæng. Hendes omfattende værk og personarkiv udgør en unik forskningskilde med relevans langt ud over kunstnerens egen produktion.
Museum Odense råder over størstedelen af Anne Marie Carl-Nielsens værker og personalia. På trods af en stigende national og international interesse for kunstneren har der hidtil ikke eksisteret en permanent, forskningsbaseret struktur, der kunne forene samling, forskning, formidling og internationale samarbejder.
Centret er etableret for at imødekomme dette behov gennem en langsigtet indsats, der balancerer traditionelle kunst- og kulturhistoriske tilgange med nyskabende, tværæstetiske og digitale formater. Som et videns- og ressourcecenter for forskere, kuratorer og kulturinstitutioner er målet at skabe en varig og nytænkende placering af kunstneren i en både dansk og international offentlighed og hertil realisere tværfaglige samarbejder, både internt på tværs af de tre kulturprofiler, der eksisterer i Museum Odenses samling (Anne Marie Carl-Nielsen, Carl Nielsen og H.C. Andersen), samt eksternt på tværs af fagligheder og institutioner.
Centret henvender sig til både forskere, studerende og et kunstinteresseret publikum og fungerer som en platform, hvor ny forskning møder offentlig formidling både herhjemme og i udlandet.
Medarbejdere
Anne Marie Carl-Nielsen Centret
Følgende er en samlet, officiel beskrivelse af centret, der både fungerer som styringsredskab, offentlig profiltekst og rammesætning for centrets virke med fokus på en klar linje fra baggrund og ambitioner til vision, leverancer og principper. Centerbeskrivelsen er underlagt Museum Odenses samlede strategi.
- Baggrund og behov
Anne Marie Carl-Nielsen (1863–1945) er en af Danmarks mest betydningsfulde billedhuggere og den bedst bevarede historiske kvindelige billedhugger i både dansk og international sammenhæng. Hendes omfattende værk og personarkiv udgør en unik forskningskilde med relevans langt ud over kunstnerens egen produktion.
Museum Odense råder over størstedelen af Anne Marie Carl-Nielsens værker og personalia. På trods af en stigende national og international interesse for kunstneren har der hidtil ikke eksisteret en permanent, forskningsbaseret struktur der kunne forene samling, forskning, formidling og internationale samarbejder.
Centret er etableret for at imødekomme dette behov gennem en langsigtet indsats, der balancerer traditionelle kunst- og kulturhistoriske tilgange med nyskabende, tværæstetiske og digitale formater.
- Formål
Anne Marie Carl-Nielsen Centret skal:
- drive forskning, der aktualiserer kunstneren i en nutidig og international kontekst
- sikre sammenhæng mellem samling, forskning og formidling
- opbygge og vedligeholde stærke netværk og partnerskaber nationalt og internationalt
- udvikle nytænkende formidlingsformater, fysisk og digitalt
- sikre, at Anne Marie Carl-Nielsen indskrives i en international kunsthistorieskrivning
- Vision 2030
I 2030 er centret et permanent, internationalt anerkendt kraftcenter for forskning i Anne Marie Carl-Nielsen og tidsmæssigt beslægtede kunst- og kulturhistoriske felter.
Centret er kendt for:
- sin evne til at forbinde den nære undersøgelse af skulpturens materialer – overflader og proces – med digitale formater, der gør denne viden tilgængelig for offentligheden.
- sin rolle som videns- og ressourcecenter for forskere, kuratorer og kulturinstitutioner
- at have skabt en varig og nytænkende placering af kunstneren i både dansk og international offentlighed
- at have realiseret tværfaglige samarbejder, både internt på tværs af de tre kulturprofiler der eksisterer i Museum Odenses samling (Anne Marie Carl-Nielsen, Carl Nielsen og H.C. Andersen) samt eksternt på tværs af fagligheder og institutioner.
- Strategisk kontekst – mapping af danske tiltag og placeringen af centret
I Danmark findes der veletablerede forskningscentre for flere af landets store kulturpersonligheder: H.C. Andersen har sit eget center, Grundtvig og Kierkegaard har og har haft det, og Carl Nielsen-forskningen er indlejret ved Københavns Universitet. Blandt disse markante satsninger er der imidlertid ikke ét eneste center dedikeret til en kvindelig kunstner og der findes aktuelt ingen anden dansk institution med et permanent, forskningsbaseret fokus på en historisk kvindelig billedhugger, der kombinerer forskning, digital innovation og international kulturudveksling. Anne Marie Carl-Nielsen Centret udfylder dette hul og skaber en model, der kan inspirere fremtidige satsninger.
Etableringen af Anne Marie Carl-Nielsen Centret i den museumsstruktur, der allerede forvalter hendes samling, skaber et stærkt forskningsfundament. Synergien mellem museets strategiske og praktiske rammer sikrer sammenhæng og udvikling mellem forskning, samling og formidling. Centret kan dermed forankre Anne Marie Carl-Nielsen-forskningen i internationale partnerskaber, som tværfagligt og tværæstetisk kan løfte området lokalt, nationalt og globalt.
- Kerneopgaver og leverancer
Centret organiserer sit virke omkring de tre museumsfaglige søjler:
- Forskning
- Monografisk afhandling med internationalt perspektiv (centerlederens hovedprojekt)
- Delprojekter (breve, kopi/original-problematikker, materialeanalyser, AI-baseret forskning)
- Rekruttering af projektforskere i overensstemmelse med forskningsstrategiens sigte
- Samling og bevaring
- Aktiv erhvervelsesstrategi, der styrker samlingens forskningspotentiale
- Fokuseret arbejde på bevaringsdelen
- Digital dokumentation og sikring af samlingen
- Formidling
- Udvikling af hybridformater (fysisk/digitalt)
- Tværæstetiske samarbejder, fx med scenekunst, musik, dans
- Aktiviteter og events, der sikrer en offentlig indsigt i centrets arbejde
- Internationalt virke
Centret samarbejder med udenlandske museer, universiteter, ambassader og kulturinstitutioner. Målet er at sikre Anne Marie Carl-Nielsens tilstedeværelse i den internationale kunsthistorieskrivning via udstillinger, konferencer, talks og diplomatiske kulturudvekslinger.
- Rekruttering
Alle forskningsmedarbejdere tilknyttes centret via tidsafgrænsede projekter, der understøtter centrets forskningsstrategi. Rekrutteringen prioriterer projekter med forankring i det aktuelle forskningsprogram, samlingen og med potentiale til at indgå i centrets digitale og monografiske hovedspor.
- Forskningsstrategi
Strategien fastlægger centrets forskningsmæssige retning for perioden 2025–2030, herunder metodevalg, forskningsprioriteringer, rekrutteringsprincipper og målsætninger for formidling.
- Principper for eksterne samarbejder
Centret indgår kun i eksterne projekter, hvis de:
- har ekstern finansiering til vikardækning af centrets bundne opgaver
- understøtter centrets kerneopgaver
- bidrager til at styrke Anne Marie Carl-Nielsens position nationalt og internationalt
- Organisatorisk forankring
Centret er en del af Museum Odenses H.C. Andersen, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen team og samarbejder tæt med museets øvrige enheder om forskning, bevaring og formidling. Denne forankring sikrer synergi mellem samlinger og faglige miljøer.
- Advisory board
Tilknyttet centret udpeges et advisory board, der skal følge centrets arbejde med den digitale afhandling om Anne Marie Carl-Nielsen. Panelet skal fungere som faglig forankring, kvalitetssikring og teknologisk sparringsrum – og samtidig manifestere det tværfaglige fundament, som selve projektet hviler på. Panelets formål er at rådgive og kvalificere udviklingen af en eksperimenterende digital afhandling, der forener kunsthistorisk forskning i billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen med en nyskabende digital udgivelsesform. Projektet undersøger, hvordan en historisk kunstnerisk praksis kan revitaliseres og distribueres i et åbent teknologisk forankret forskningsformat.
- Årlig handlingsplan
Centret udarbejder en årlig handlingsplan, der fungerer som det operative styringsværktøj for centrets aktiviteter. Handlingsplanen oversætter de overordnede mål fra forskningsstrategien og centerbeskrivelsen til konkrete indsatser og tidsfastsatte leverancer.
Planen beskriver:
- hvilke forskningsprojekter og delprojekter, der igangsættes eller afsluttes i året
- hvilke aktiviteter, der gennemføres inden for forskning og samling, herunder bevaring, registrering og digitalisering af samlingen
- hvilke formidlings- og udstillingsinitiativer, der planlægges, herunder seminarer, foredrag og konferencer
- rekrutteringsmål for nye projektforskere og samarbejdspartnere
- planlagte internationale samarbejder og netværksaktiviteter
- milepæle for publicering og formidling af forskningsresultater
Handlingsplanen opdateres årligt i dialog mellem centerleder og Museum Odenses ledelse og fungerer både som et internt styringsredskab og som en transparent oversigt for samarbejdspartnere og bevillingsgivere. Planen er fleksibel og kan tilpasses nye muligheder, samarbejder og forskningsbevillinger, så centret kan reagere dynamisk på nationale og internationale udviklinger og fortsat bevæge sig mod Vision 2030.
Forskningsstrategien lægger sig op ad Museum Odenses overordnede strategi, men er tilpasset centrets mindre omfang og femårige tidshorisont. Strategiens struktur er bygget op efter de samme hoveddele: formål, principper, strategiske valg, organisering, forskningens indhold og formidling med en tydelig kobling til centerbeskrivelsen.
Formål
Forskningsstrategien for Anne Marie Carl-Nielsen Centret fastlægger rammer, principper og fokuspunkter for centrets forskningsarbejde i perioden 2025–2030.
Strategien skal:
- sikre en høj faglig kvalitet og international gennemslagskraft i forskningen
- skabe retning for forskningens indhold, metode og organisering
- understøtte centrets gradvise opbygning via rekruttering af eksterne projektforskere
- sikre, at forskningen indgår i en dynamisk vekselvirkning med samling, formidling og internationale samarbejder
Forskningen skal relatere sig til samlingen og være samfundsmæssigt relevant med perspektiv til nutiden. Strategien definerer forskningsområder, rekrutteringsprincipper og prioriteringer, der kan sikre en varig forankring af Anne Marie Carl-Nielsen i både dansk og international kunsthistorieskrivning.
Principper
Forskningen ved centret arbejder efter et alment forskningsbegreb med vægt på originalitet, transparens og gyldighed.
- Resultater publiceres i fagfællebedømte danske eller internationale tidsskrifter, antologier eller monografier.
- Open Access-principper følges for videnskabelige data og digitalt materiale.
- Forskningsaktiviteter registreres i anerkendte forskningsportaler som Pure eller ORCID.
Strategisk baggrund
I Danmark findes veletablerede forskningscentre for H.C. Andersen, Grundtvig, Kierkegaard og Carl Nielsen, men ingen for en kvindelig kunstner. Anne Marie Carl-Nielsen Centret udfylder dette hul.
Centret er placeret i Museum Odenses struktur, som forvalter kunstnerens samling. Denne placering skaber en unik synergi mellem samling, forskning og formidling.
Strategiske valg 2025–2030
- Etablere et stærkt forskningsmiljø med afsæt i samlingen og centerlederens monografiske hovedprojekt.
- Rekruttere projektforskere med afgrænsede projekter, der indgår i centrets samlede forskningsprofil.
- Udvikle metodiske tilgange til skulptur- og materialeforskning, herunder skulpturstudier, åndshistorie i det sene 1800-tal og begyndelsen af det 20. århundrede samt AI og digital humaniora.
- Gennemføre internationalt forankrede samarbejder, der styrker centrets rolle som videns- og ressourcecenter.
- Sikre digital og fysisk bevaring af hele samlingen gennem databaser, scanninger og fornyet fokus på bevaring.
Organisering
Forskningsarbejdet ledes af centerlederen med reference til Museum Odenses udviklingschef for H.C. Andersen, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen området. Rekruttering af projektforskere sker på baggrund af forskningsstrategiens prioriteringer og med krav om ekstern finansiering til projekter, der ligger uden for centrets bevilling.
Formidling
Forskningsresultater skal altid ledsages af en formidlingsplan. Formidlingen skal:
- skabe forbindelse mellem forskning og offentlighed
- kombinere fysiske og digitale formater
- indgå i internationale netværks- og partnerskabsaktiviteter
Afrapportering
Centerlederen udarbejder en årlig status over forskningsaktiviteter og resultater, som indgår i Museum Odenses samlede forskningsrapportering.
Advisory board
Tilknyttet centret udpeges et advisory board, der skal følge centrets arbejde med den digitale afhandling om Anne Marie Carl-Nielsen. Panelet skal fungere som faglig forankring, kvalitetssikring og teknologisk sparringsrum – og samtidig manifestere det tværfaglige fundament, som selve projektet hviler på.
Panelets formål er at rådgive og kvalificere udviklingen af en eksperimenterende digital afhandling, der forener kunsthistorisk forskning i billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen med en nyskabende digital udgivelsesform. Projektet undersøger, hvordan en historisk kunstnerisk praksis kan revitaliseres og distribueres i et åbent teknologisk forankret forskningsformat.
Mål for hybrid monografi
Målet for produktionen er at udvikle en open-source digital afhandling om Anne Marie Carl-Nielsen, hvor man kan tilføje data, kommentarer og nye perspektiver over tid. Afhandlingen skal indeholde forskellige leverancer som podcasts, 3D scanninger, chatbot, en klassisk akademisk tekst, som er hyperlinket til det brevarkiv, som udvikles i de første år af centrets levetid.
Det er et ønske at arbejde med en hybrid model, hvor dele af forskningen udgives via en decentral netværksstruktur, mens andre dele indgår i traditionelle akademiske kanaler foruden, at integreres i det digitale netværk. Dette skal sikre akademisk legitimitet og eksperimentel frihed med særlig fokus på hosting, vedligehold og governance.
Forskningsramme
Trods Anne Marie Carl-Nielsens markante position i dansk kunsthistorie og samtidige europæiske kunstlandskaber, har hendes værk i høj grad været underbelyst i forhold til de idéhistoriske og filosofiske strømninger, der prægede århundredskiftets kultur. Hidtidig forskning har primært fokuseret på hendes rolle som kvindelig pioner i en mandsdomineret disciplin og på hendes kunstneriske udvikling i årtierne omkring år 1900. Men med etableringen af Anne Marie Carl-Nielsen Centret opstår en enestående mulighed for at gentænke hendes praksis ud fra en bredere idéhistorisk optik – med vitalismen som overordnet og samlende forskningsramme.
Perspektiv og forskningsmæssig relevans
Ved at placere vitalisme som overordnet forskningsramme for Anne Marie Carl-Nielsen Centret skabes et markant og frugtbart felt for ny kunsthistorisk og tværfaglig forskning. Centret forankrer sig i kunstnerens praksis og samtid, men åbner samtidig mod en aktuel og teoretisk relevant diskussion om hierarkier og autoritet, krop og verden – dengang og i dag.
Forskningsprogram for de kommende fem år
Kan oplyses ved henvendelse til centret med angivelse af anvendelse.
I Anne Marie Carl-Nielsen Centret udvikler vi en ny type monografi, der kombinerer klassisk kunsthistorisk fordybelse med digitale muligheder. Målet er at skabe en udgivelse, der både kan fungere som et traditionelt, citérbart værk og som en eksperimenterende, interaktiv oplevelse.
Den klassiske monografi sikrer faglig tyngde og akademisk legitimitet, mens den digitale udgave ydermere åbner for nye former for viden og formidling – med mulighed for at dykke ned i kilder, se værker fra flere vinkler og følge forskellige tematiske spor.
Projektet skal give plads til både forskere, studerende og et bredere kunstinteresseret publikum. Udgivelsen vil derfor rumme flere indgange: fra det klassiske essay til mere legende formater som lyd, billedspor og digitale visualiseringer.
Formålet er at vise Anne Marie Carl-Nielsens praksis i al dens rigdom – og samtidig undersøge, hvordan kunsthistorien kan skrives og opleves i en digital tidsalder.
For at sikre både høj akademisk kvalitet og en tæt forankring i museets praksis er der knyttet to centrale følgeskaber til arbejdet med Sculpting Lives – den kommende monografi og digitale platform om Anne Marie Carl-Nielsen.
Advisory Board
Der er etableret et internationalt advisory board, der fungerer som faglig og metodisk sparringspartner for projektet. Boardet samler ekspertise inden for kunsthistorie, digital humaniora, kuratering og kulturkritik og skal:
- Rådgive om akademisk kvalitet og metodisk styrke.
- Bidrage til udviklingen af digitale formater og teknologiske løsninger.
- Styrke projektets position i nationale og internationale forskningsmiljøer.
Boardet mødes løbende for at kvalificere både forskningsdelen og den digitale udvikling og fungerer som ambassadør for projektet i et bredere fagligt og kunstnerisk felt.
Intern referencegruppe
På Museum Odense er der desuden etableret en intern referencegruppe, der sikrer, at projektet er tæt forbundet med museets øvrige forsknings- og formidlingsaktiviteter. Gruppen fungerer som:
- Strategisk og fagligt sparringsforum.
- Bindeled mellem projektet og museets enheder.
- Motor for videndeling på tværs af forskningsområder og i samarbejde med SDU.
Den interne gruppe bidrager til, at projektets indsigter kan omsættes til langsigtet museal praksis og skabe synergi mellem forskning, samling og formidling.
Udvidet centerbeskrivelse
Anne Marie Carl-Nielsen Centret skal:
- drive forskning, der aktualiserer kunstneren i en nutidig og international kontekst
- sikre sammenhæng mellem samling, forskning og formidling
- opbygge og vedligeholde stærke netværk og partnerskaber nationalt og internationalt
- udvikle nytænkende formidlingsformater, fysisk og digitalt
- sikre, at Anne Marie Carl-Nielsen indskrives i en international kunsthistorieskrivning
I 2030 er centret et permanent, internationalt anerkendt kraftcenter for forskning i Anne Marie Carl-Nielsen og tidsmæssigt beslægtede kunst- og kulturhistoriske felter.
Centret er kendt for:
- sin evne til at forbinde den nære undersøgelse af skulpturens materialer – overflader og proces – med digitale formater, der gør denne viden tilgængelig for offentligheden.
- sin rolle som videns- og ressourcecenter for forskere, kuratorer og kulturinstitutioner
- at have skabt en varig og nytænkende placering af kunstneren i både dansk og international offentlighed
- at have realiseret tværfaglige samarbejder, både internt på tværs af de tre kulturprofiler der eksisterer i Museum Odenses samling (Anne Marie Carl-Nielsen, Carl Nielsen og H.C. Andersen) samt eksternt på tværs af fagligheder og institutioner.
I Danmark findes der veletablerede forskningscentre for flere af landets store kulturpersonligheder: H.C. Andersen har sit eget center, Grundtvig og Kierkegaard har og har haft det, og Carl Nielsen-forskningen er indlejret ved Københavns Universitet. Blandt disse markante satsninger er der imidlertid ikke ét eneste center dedikeret til en kvindelig kunstner og der findes aktuelt ingen anden dansk institution med et permanent, forskningsbaseret fokus på en historisk kvindelig billedhugger, der kombinerer forskning, digital innovation og international kulturudveksling. Anne Marie Carl-Nielsen Centret udfylder dette hul og skaber en model, der kan inspirere fremtidige satsninger.
Etableringen af Anne Marie Carl-Nielsen Centret i den museumsstruktur, der allerede forvalter hendes samling, skaber et stærkt forskningsfundament. Synergien mellem museets strategiske og praktiske rammer sikrer sammenhæng og udvikling mellem forskning, samling og formidling. Centret kan dermed forankre Anne Marie Carl-Nielsen-forskningen i internationale partnerskaber, som tværfagligt og tværæstetisk kan løfte området lokalt, nationalt og globalt.
Centret organiserer sit virke omkring de tre museumsfaglige søjler:
- Forskning
- Monografisk afhandling med internationalt perspektiv (centerlederens hovedprojekt)
- Delprojekter (breve, kopi/original-problematikker, materialeanalyser, AI-baseret forskning)
- Rekruttering af projektforskere i overensstemmelse med forskningsstrategiens sigte
- Samling og bevaring
- Aktiv erhvervelsesstrategi, der styrker samlingens forskningspotentiale
- Fokuseret arbejde på bevaringsdelen
- Digital dokumentation og sikring af samlingen
- Formidling
- Udvikling af hybridformater (fysisk/digitalt)
- Tværæstetiske samarbejder, fx med scenekunst, musik, dans
- Aktiviteter og events, der sikrer en offentlig indsigt i centrets arbejde
Centret samarbejder med udenlandske museer, universiteter, ambassader og kulturinstitutioner. Målet er at sikre Anne Marie Carl-Nielsens tilstedeværelse i den internationale kunsthistorieskrivning via udstillinger, konferencer, talks og diplomatiske kulturudvekslinger.
Alle forskningsmedarbejdere tilknyttes centret via tidsafgrænsede projekter, der understøtter centrets forskningsstrategi. Rekrutteringen prioriterer projekter med forankring i det aktuelle forskningsprogram, samlingen og med potentiale til at indgå i centrets digitale og monografiske hovedspor.
Alle forskningsmedarbejdere tilknyttes centret via tidsafgrænsede projekter, der understøtter centrets forskningsstrategi. Rekrutteringen prioriterer projekter med forankring i det aktuelle forskningsprogram, samlingen og med potentiale til at indgå i centrets digitale og monografiske hovedspor.
Centret indgår kun i eksterne projekter, hvis de:
- har ekstern finansiering til vikardækning af centrets bundne opgaver
- understøtter centrets kerneopgaver
- bidrager til at styrke Anne Marie Carl-Nielsens position nationalt og internationalt
Centret er en del af Museum Odenses H.C. Andersen, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen team og samarbejder tæt med museets øvrige enheder om forskning, bevaring og formidling. Denne forankring sikrer synergi mellem samlinger og faglige miljøer.
Tilknyttet centret udpeges et advisory board, der skal følge centrets arbejde med den digitale afhandling om Anne Marie Carl-Nielsen. Panelet skal fungere som faglig forankring, kvalitetssikring og teknologisk sparringsrum – og samtidig manifestere det tværfaglige fundament, som selve projektet hviler på. Panelets formål er at rådgive og kvalificere udviklingen af en eksperimenterende digital afhandling, der forener kunsthistorisk forskning i billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen med en nyskabende digital udgivelsesform. Projektet undersøger, hvordan en historisk kunstnerisk praksis kan revitaliseres og distribueres i et åbent teknologisk forankret forskningsformat.
Centret udarbejder en årlig handlingsplan, der fungerer som det operative styringsværktøj for centrets aktiviteter. Handlingsplanen oversætter de overordnede mål fra forskningsstrategien og centerbeskrivelsen til konkrete indsatser og tidsfastsatte leverancer.
Planen beskriver:
- hvilke forskningsprojekter og delprojekter, der igangsættes eller afsluttes i året
- hvilke aktiviteter, der gennemføres inden for forskning og samling, herunder bevaring, registrering og digitalisering af samlingen
- hvilke formidlings- og udstillingsinitiativer, der planlægges, herunder seminarer, foredrag og konferencer
- rekrutteringsmål for nye projektforskere og samarbejdspartnere
- planlagte internationale samarbejder og netværksaktiviteter
- milepæle for publicering og formidling af forskningsresultater
Handlingsplanen opdateres årligt i dialog mellem centerleder og Museum Odenses ledelse og fungerer både som et internt styringsredskab og som en transparent oversigt for samarbejdspartnere og bevillingsgivere. Planen er fleksibel og kan tilpasses nye muligheder, samarbejder og forskningsbevillinger, så centret kan reagere dynamisk på nationale og internationale udviklinger og fortsat bevæge sig mod Vision 2030.