prev_slide
next_slide

Plakater til Børnehjælpsdagen 1941- 1949

Plakater til Børnehjælpsdagen 1941- Kunstner: Arne Ungermann. Tryk: Egmont H. Petersen, Kbh. 1942- Kunstner: Aksel P. Jensen. Tryk: Egmont H. Petersen, Kbh. 1944- Kunstner: Jane B. Muus. Tryk: F. Lindegaard, Kbh. 1947- Kunstner: Gerda Nystad. Tryk: Egmont H. Petersen, Kbh. 1948- Kunstner: Ellinor Askvold. Tryk: Egmont H. Petersen, Kbh. 1949- Kunstner: Morten Jensenius Tryk: Recato, Kbh. alle trykt i stentryk Ps.: Små revner nederst i venstre side (1941). Små afrivninger i hjørner (1942). Små revner og folder (1947). Små revner og folder (1948). Revne midtfor nederst, tegnestifthuller i alle hjørner (1949). Proveniens: trykket stammer fra Eli Ponsaings egen samling. EP har arbejdet sammen med flere af litograferne, kunstnerne eller trykkerne, der har fremstillet trykkene. Format: L:830 B:620 Periode: 1941- 1949. Indkomstdato: 1993-01-05

I museets samling findes mange flotte og væsentlige eksempler på dansk plakatkunst. Her er der tale om plakater til Børnehjælpsdagen 1941 (Arne Ungermann), 1942 (Aksel P. Jensen), 1944 (Jane B. Muus), 1947 (Gerda Nystad), 1948 (Ellinor Askvold) og 1949 (Morten Jensenius). Alle plakaterne er trykt i stentryk.
Datering: 1940 - 1949
Ophavsmand:
Motiv:
Sted:
Fremstillingsteknik:
Størrelse: længde: 83 centimeter, bredde: 62 centimeter
Materiale: Papir
Farver:
Genstandsnummer: DMM/00747T037737
Samlinger: Mediehistorisk samling
Sag: Eli Ponsaing
Sagsbeskrivelse: Eli Ponsaing (1922 - 2013) blev efter sin skoletid sat i lære som litograf på den store grafiske virksomhed Kruckow & Waldorff i København, hvor han i 1942 blev udlært. Han var blandt pionérne inden for serigrafi ( dengang kaldt silketryk) og havde fra 1950 til 1965 sin egen serigrafiske virksomhed. Ved siden heraf arbejdede han som grafiker. I årene 1968 - 92 var han ansat som lektor ved Kunstakademiets Grafiske Skole i København, samtidig med, at han brugt tid på sin grafiske kunst og eksperimenterede bl.a. med tekniker som heliografik og polymergravure. Endelig viste han sin kunstneriske talent som fotograf. Eli Ponsaing henvendte sig til Danmarks Grafiske Museum i 1988 med henblik på at skænke det en række relevenate og vigtige genstande, og gennem årene har leveret adskillige genstande til museets samlinger. Desuden har museet trukket meget på hans store viden og tekniske kunnen samt hans kontaktnet. Eli Ponsaing har skrevet flere bøger om de grafiske tekniker.