Millionbevilling kickstarter for alvor forskningscentret!

10. februar 2016 åbnede rådmand Jane Jegind officielt CENTRUM. Forskningscenter for centralitet ved Odense Bys Museer.

I første omgang arbejder centret primært indenfor forskningsprogrammet Byens transformationer. En række forskningsprojekter er allerede igangsat, men med en netop modtaget bevilling fra Velux Fonden på 4,4 mio. kr. til projektet From central space to urban place. Fra jernalderens centrale områder til middelalderens byer er det nu muligt at sætte yderligere turbo på aktiviteterne.

Projektet udføres i perioden 2017-2020 i samarbejde med Østfyns Museer, Nordjyllands Historiske Museum, Moesgaard Museum, Syddansk Universitet, Aarhus Universitet og Københavns Universitet og rummer udover forskning midler til at formidle resultaterne on location på en ny og vedkommende måde.

Du kan læse mere om centret og dets projekter på hjemmesiden: http://museum.odense.dk/centrum

Fremover vil du på denne blog kunne følge centrets aktiviteter og synspunkter på forskellige sider af temaet centralitet.

Mere 'Forskning'