Konfirmander, præster og H.C. Andersen

Rundt i landets 7. klasser stiger spændingen disse uger. Når vi rammer april og maj måned skal mange af eleverne konfirmeres. Det er der ikke noget nyt i, men vidste du, at flere af landets præster finder inspiration til de unges konfirmationsforberedelse i det prisvindende Læringsunivers i H.C. Andersens Hus?

Vores andersenske tænkning og undervisningsforløbet ”Andersens perspektiv”, lader eleverne fordyber sig i et af H.C. Andersens mere ukendte og dystre eventyr. Gennem åben og engagerende dialog kommer eleverne på arbejde, når de skal identificere sig med flere af eventyrets karakterer og perspektivere til nutidens syn på begreber som ”forfængelighed”, ”tilgivelse” og ”hvad andre tænker”.

Konfirmation 1953. Konfirmanden i hellang hvid kjole stående med sine søskende.

Tidligere deltager, Signe Paludan, sognepræst i Daugbjerg-Mønsted-Smollerup Pastorat, Viborg Stift, siger om undervisningsforløbet ”Andersens perspektiv”: ”Meget levende får konfirmanderne genfortalt en H.C. Andersen-fortælling, der indeholder nogle af de evangeliske temaer, som vi arbejder med i konfirmandundervisningen: Skyld, vrede glæde, tilgivelse, forundring, medfølelse, stolthed, hovmod osv. Formidleren, der genfortæller og leder undervisningen, lader genfortællingen lede op til en refleksion over de enkelte temaer i det fortalte eventyr. (…) Besøget i H. C. Andersens Hus har for mine konfirmander været en øjenåbner. Konfirmanderne har fået et dybere kendskab til H.C. Andersens fortælleunivers, og de har opdaget, at de evangeliske temaer bruges uden for Bibelens univers”.

Museum Odenses børn- og ungechef Mette Kiilerich siger om forløbet i H.C. Andersens Hus: ”Med ”Andersens perspektiv” viser vi blandt andet konfirmanderne sammenhængskraften i vores kulturarv. At der i H.C. Andersens eventyr er temaer og dilemmaer, som vi også kan finde i for eksempel bibelske fortællinger. I undervisningsforløbet er de unges tolkninger af eventyret og indbyrdes dialog centrale, og formidleren faciliteter forløbet og sørger for at komme rundt om emnet og sikre alle elever en stemme”.

Museum Odense ønsker landets konfirmander stort tillykke.