Fyrig fødselsdag for 100-årig i Kraftcentralen

Thrige rundvisning
Thriges Kraftcentral med 100 års fødselar

Lørdag den 24. juni fejres en særlig fødselar i Museum Odense – dieselmotoren kører og der der masser af underholdning både lørdag og søndag 24. og 25. juni fra 10-14.

Engang leverede Kraftcentralen strøm og varme til en af de største fabrikker i Odense: Thrige, som i sin storhedstid i 1940´erne havde 1800 ansatte.

Fabrikken blev etableret i 1898 af fabrikant Thomas B. Thrige og var i 1900-tallet Danmarks førende inden for produktion af blandt andet elmotorer og elevatorer, som blev solgt i både ind- og udland. En overgang blev der også produceret biler på Thrige-fabrikken.

Den store dieselmotor blev bygget på B&W i København i 1923 og kunne levere både jævnstrøm og vekselstrøm. Den er 4 meter høj, vejer 57 tons og har 500 hestekræfter.

Gennem de sidste 15 år har Museum Odense og den frivillige forening ”Dieselgruppen” holdt til i bygningen som et offentligt-privat partnerskab mellem museet og firmaet Olav de Linde. I de år har Kraftcentralen udgjort et centralt udgangspunkt for formidlingen af en vigtig del af byens industrielle storhedstid for museet, og Dieselgruppen har troligt vedligeholdt den gamle motor, så stadig den i dag fremstår som et unikt stykke kørende kulturarv.

Det er også dem, der er klar til at tage imod jer, der kommer til jubilæumsweekend den 24. og 25. juni.

Masser af aktiviteter

Når den store B&W-motor i Thrige Kraftcentral fylder 100 år, bliver det fejret med en jubilæumsweekend fyldt med aktiviteter for store og små i og omkring kraftcentralen.

Der er fødselsdagsbrunsviger til de første 100 besøgende.

Der er gratis adgang til bygningen og Lokalristeriet har selvfølgelig også åbent for de kaffetørstige.

Og selvfølgelig startes motoren, som det hele handler om.

Skibhuskvarterets strømforsyning

Bygningen blev tegnet af Odense-arkitekten Niels Jacobsen og opført i 1916. Dengang var Kraftcentralen på størrelse med et elværk i en middelstor provinsby, og i en lang periode leverede den også jævnstrøm til hele Sct. Hans Landsogn (Skibhuskvarteret). Den står i dag som en helt unik lille tidslomme, der viser datidens højteknologi og vidner om Odenses industrielle storhedstid. Som den eneste i Danmark er den bevaret uden afgørende forandringer og med mange elektriske raffinementer, der er fredet sammen med bygningen.

Kom og vær med til at fejre en fyrig 100 års fødselar

Læs programmet for fejringen her