Eksklusive talks om musik med musik i Carl Nielsen Museet

Claus Hempler om at synge dansk midt i livet

23. august 19:30-21:30:

Sanger og sangskriver Claus Hempler er gæst i talken om ”krise”.

Kompromisløshed og selviscenesættelse er hovedingredienser for den selfmade sanger og sangskriver Claus Hempler, der allerede som ung i Odense-bandet Fielfraz fandt ingredienserne til sin solokarriere. Vokalen var på engelsk og har gennem årene muligvis været med til at give ham betegnelsen ”en af de største danske croonere”. I 2020 overraskede han imidlertid ved at sende sin første danske udgivelse på gaden – en udgivelse, som han blev tildelt to Carl-priser for, i kategorierne Årets Komponist og Årets Tekstforfatter.

Albummet ”Kuffert fuld af mursten” er synonym med en ny stil fra Claus Hempler, der tidligere har arbejdet sammen med Carsten Dahl (museets første talk, der finder sted 14. juni). Af flere beskrives det danske album som et kunstnerisk brud og som et frisk afsæt efter en midtlivskrise – albummet udkom samme år, som Hempler fyldte 50 år. Det danske sprog klæ’r den stilsikre sanger, og det er et af omdrejningspunkterne for samtalen med museumsinspektør Ida-Marie Vorre.

Book billet nu: Claus Hempler

Henrik Goldschmidts musik skal lindre

30. august 19:30-21:30:

Oboisten Henrik Goldschmidt er gæst i talken om ”forsoning”.

Henrik Goldschmidt har spillet i flere konstellationer og sammenhænge og står i dag som en af de mest alsidige og vidtfavnende, danske musikere. Han insisterer på at musikken skal lindre og overvinde alle sociale og kulturelle barrierer, og ikke uden grund hedder biografien om ham ”Manden, der ville reparere verden med musik”. Henrik Goldschmidts pædagogiske engagement har resulteret i grundlæggelsen af Goldschmidts Musikakademi, der tilbyder gratis sang- og musikundervisning for børn og unge på Nørrebro i København og Aalborg, der ellers ikke ville have mulighed for at benytte sådan et tilbud. Han har modtaget hædersprisen fra Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat.

Henrik Goldschmidt vil tale med Carl Nielsen Museets museumsinspektør Ida-Marie Vorre om hvordan musik kan bringe mennesker sammen, om hvilken musik som kan det, og hvilke fællesskaber musikken bedst kan udvikle sig og lindre i.

Book billet nu: Henrik Goldschmidt

Artist talks Carl Nielsen Museet