Hjælp os med at sikre særligt Anne Marie Carl-Nielsen relief til samlingen

Portræt af Anne Marie Carl-Nielsen

I 2025 åbner en helt ny og blivende udstilling om Anne Marie Carl-Nielsen i bymuseet TID.

Museum Odense har den største samling af billedhuggerens værker og har fået mulighed for at udvide samlingen med et særligt værk – nemlig et bronzerelief af Anne Marie og Carl Nielsens yngste barn, sønnen Hans Børge.

Relieffet skal med på den kommende udstilling.

Museumsinspektør Ida-Marie Vorre siger om værket:

”Bronzerelieffet af Hans Børge kaldet Børgemand er et fint værk med stor detaljeringsgrad. Bemærk f.eks. øjenvipperne, der også er støbt. Anne Marie Carl-Nielsen benyttede ofte sin familie som modeller, og i en periode omkring oktober 1902 udførte hun relieffer af alle sine tre børn, som ud over Hans Børge talte døtrene Irmelin og Søs. Vi har alle tre børnerelieffer i gips, men indtil nu kun Søs i bronze. Det er helt unikt for os at kunne vise relieffet.”

I den kommende Anne Marie Carl-Nielsen-udstilling på TID – Museum for Odense vil du kunne se Hans Børge flere gange, da han også stod model til skulpturen Bacchusbarn.

Museumsinspektør Ida-Marie Vorre med Anne Marie Carl-Nielsens relief af sin yngste søn

Museumsinspektør Ida-Marie Vorre med Anne Marie Carl-Nielsens relief af sin og Carl Nielsens yngste søn, Hans Børge. Nu har museet mulighed for at få relieffet i sin samling. Foto: Museum Odense

Sådan støtter du

Hjælp Museum Odense med at købe relieffet ved at støtte med et engangsbeløb på 200 kroner. Skriv dit navn, adresse og CPR-nummer og få fradrag fra dit bidrag.

Støt os via MobilePay på 766406 eller:

Gavebidrag (museumodense.dk)

Mange tak for støtten!

Det med småt

Hvert år er det nødvendigt for Museum Odense at modtage mindst 100 donationer på 200 kr., for at museet forbliver på Skats liste over godkendte, almennyttige foreninger og institutioner.

At stå på listen betyder fx, at vi kan få en væsentlig momskompensation og modtage arv uden at blive beskattet. Dit bidrag på 200 kr. har dermed uvurderlig betydning for os og kan hjælpe os med at udvikle gode kulturtilbud og oplevelser af høj kvalitet til alle.

Dit bidrag kan trækkes fra i skat. Derfor er det vigtigt at du tilføjer følgende oplysninger i beskedfeltet i MobilePay:

1. Din adresse
  2. Dit cpr- eller cvr-nummer (vi indberetter automatisk dit bidrag til skat, så du kan få fradrag)