De løftede pegefingres fægtekamp som teater

Den Fynske Landsby - Genanvenner
Sommerforestilling for hele familien i Den Fynske Landsby @ard jongsma_still words

Sommerforestillingen GenanVennerne bruger mange kneb på at gøre os nysgerrige på bæredygtighed

Det er ikke alene en crazy teaterforestilling midt i Fjelstedgården, der venter gæster i Den Fynske Landsby fra sommerferiens begyndelse, det er også klimateater. Hovedpersonerne, som gæster vil genkende fra tidligere somre, forsøger nemlig at skabe en 100% CO2-neutral teateroplevelse.

Forestillingens instruktør Jesper Dupont fortæller, at handlingen tager os tilbage til den tid, hvor bæredygtighed ikke var et valg men en selvfølge:

”Det er tydeligt, at vi kan lære af fortidens måde at leve på, for den var bæredygtig, før ordet eksisterede. Vi har forsøgt at skabe en arena, hvor bæredygtigheden bliver bragt ud af sin vante ramme og ind i en fabulerende, legende og fantasifuld form, der gerne skal inspirere til anderledes samtaler og nye måder at behandle emnet på. Vi tror på, at der er større sandsynlighed for at publikum selv får lyst til at tage emnet videre, når det bliver serveret med grin og humor”.

Ældgamle komedietraditioner

Normalt er det H. C. Andersen, der fylder i Duponts sommerforestillinger, men også, når det drejer sig om klimateater, skaber den Fynske Landsby den perfekte ramme, siger han:
”Herude bliver det sanseligt på en helt anden måde end i et mørkt teaterrum. Her er dufte, lyde, brosten, halmballer og de smukke bygninger, som gør oplevelsen fuldendt og giver oplagte muligheder for at koble fortiden med den moderne verden”, siger Jesper Dupont.

Bæredygtighed er til stede i forestillingen på flere planer. Det er temaet i et foredrag, som den ene af karaktererne vælger at fremføre, og så er det gennemgående tema. På den måde bliver bæredygtigheden motoren, der driver både forestilling og de to karakterers venskab frem.

Jesper Dupont med skuespillerne Malte Frid-Nielsen og Anders Cornelius Zoffmann samt kostumier
Birgitte Nisbeth.

”De sidste mange år har vi arbejdet med formen Commedia Dell’arte og Vaudeville, der er to ældgamle komedietraditioner som netop genbruger karakteren, situationer, jokes, fysiske sekvenser undervejs. Der er en enorm tilfredsstillelse og genkendelsesglæde i at mærke gamle tricks virke den dag i dag, og det gør de, hvis man giver dem lidt kærlighed og tænker dem ind i en ny kontekst”, siger Jesper Dupont, der sammenligner forestillingen som en gammel jakke, der kun bliver federe, når den bliver upcyclet.

Håb frem for løftede pegefingre

Forestillingens udsagn er, at fantasien er vores vigtigste ressource, når det kommer til bæredygtighed. Den inspirerer nemlig til samarbejde, fællesskab, håb, kreativitet og evnen til at tænke i nye baner. Kolde, hårde fakta om klimakrisen og gode råd til at mindske sit forbrug kan man finde mange steder – også i Den Fynske Landsby, lyder det fra Jesper Dupont, der ikke mener, at forestillingen skal undervise eller oplyse.

”Alligevel er der masser af løftede pegefingre i forestillingen – dog med et glimt i øjet. For eksempel udvikler det sig faktisk til en decideret fægtekamp mellem to løftede pegefingre. En sekvens, Harald Haugaard har komponeret musik til”, siger Jesper Dupont.

På det produktionsmæssige plan har det heller ikke været svært for teatertruppen at leve op til en bæredygtig målsætning: Der spilles udendørs, der er ikke megen teknik og alle kostumer og rekvisitter skal holde til at spille mange gange, så ud over strøm til et par små højtalere er der ikke noget daglig forbrug. Det skulle da lige være en enkelt banan.

Fakta:
Forestillingen har premiere den 1. juli kl. 13.00
Derefter forestillinger dagligt kl. 11.00 og 13.00 til og med 29. juli (undt. søndage)
Varighed: 45 minutter
Medvirkende: Malte Frid-Nielsen og Anders Cornelius Zoffmann