Rap og runer – med ordene i sin magt

All rights reserved photograph Rógvi N. Johansen, Museum Odense, Knuv, Runeinskription, Metal, OBM_16043X625, A6802
Lille Sværd – Danmarks ældste runger                                                                      Foto: Rógvi N. Johansen,

Hvad sker der hvis man sætter to knivskarpe rappere sammen med en lige så skarp runeekspert og beder dem om at sætte ord på – ja – ord?

Det vil vise sig, for det er lige præcis det vi forsøger på Møntergården onsdag den 20. marts kl. 19.30, hvor vi inviterer til en blanding af koncert, foredrag og talk.

Anledningen er selvfølgelig, at vi har udstillet den næsten 2000 år gamle kniv med nogle af Danmarks ældste runer. Da disse runer blev ristet, var det bestemt ikke for sjov, men tværtimod en kraftfuld handling, hvor det enkelte ord gjorde en verden til forskel.

I dag er vores hverdag fyldt med langt flere ord i både skrift og tale, men nogle af dem stikker stadig dybere, og kan – sagt på den rigtige måde – ændre en stemning, en dag eller et liv.

Aftenens gæster er:

• Ung MC (Frederik Thylgård). Ung MC er en erfaren rapper, musiker og digter, der igennem en del år har været en del af miljøet i Odense, og bl.a. vundet flere konkurrencer. Ung MC studerer International Virksomhedskommunikation, så han har et nært forhold til ordenes og sprogets betydning både på studiet og på scenen.

• Lisbeth Imer, Nationalmuseet. Lisbeth er seniorforsker og runolog, og et af de mennesker i verden som ved mest om ord og sprog fra dengang den første skrift fandt vej til Danmark. Det er Lisbeth der har stået i spidsen for læsning og tolkning af runerne på den lille kniv.

• MC Skouby (Liam Lindholm). MC Skouby er en ung lokal multiinstrumentalist og rapartist, som ofte ses som frontmanden i rapgruppen Maksimalstat på forskellige spillesteder i Odense, herunder Frølageret, Studenterhus og Posten. Han har en eminent sans for sprog, slang og at skabe nye vendinger og perspektiver på hverdagsemner.

• Konferencier: Poul Baltzer Heide

Tid: 20. marts kl. 19.30.

Dørene åbner kl. 19, hvor der vil være adgang til udstillingen med Lille Sværd.

Pris:  75 kroner

KØB BILLET