UDSOLGT // Tredje vikingetalk: Tegnede guder – mytologiens billeder

Det er to mænd, der arbejder intenst med vikingernes udtryk, der mødes i Møntergården torsdag den 9. november fra 19-21. Den ene lever af at tegne vikingerne frem, og den anden forsker i de afbildninger af vikinger, der findes på nogle af de bedste fund, der er gjort. Og så hedder de begge Peter.

Peter Vang Petersen fra Nationalmuseet og illustrator Peter Madsen.

Det er selvfølgelig Peter Madsen og hans tegneserierække Valhalla, som kendes af de fleste, der kommer til Møntergårdens række af vikingetalks. I tegneserien bliver de fantastiske historier om Odin, Thor og de andre nordiske guder fortalt i en levende og humoristisk tone og med en karakteristisk streg.

Historierne bag tegneserierne om den nordiske mytologi kommer fra middelalderens sagatekster og afbildninger på arkæologiske fund af blandt andet våben og smykker. Peter Madsen krydrer eksemplerne af sin velkendte tegninger med livlige fortællinger om, hvordan han er kommet fra de historiske og arkæologiske kilder til den livlige og levende tegneserieverden.

Indlægget suppleres af museumsinspektør og arkæolog Peter Vang Petersen fra Nationalmuseet. Han har i en årrække behandlet og udforsket de mange detektorfund, som er strømmet til museerne. Netop detektorfundene rummer fantastiske afbildninger af guder og andre skikkelser fra den nordiske mytologi. Afbildninger, der ofte er udført i den allerfineste teknik og på genstande af absolut topkvalitet.

Peter Vang Petersen vil fortælle om sin forskning og vise eksempler på absolutte highlights fra arkæologiens verden.

Det koster 100 kr. at deltage i den sidste af tre vikingetalks dette efterår. Talks’ene er arrangeret i forbindelse med Ninnebakkens udnævnelse som UNESCO Verdensarv.

UDSOLGT