I ”H.C. Andersens perspektiv” tager vi eleverne med ind i den dystre del af H.C. Andersens forfatterskab. Eleverne fordyber sig i ét af Andersens eventyr igennem en åben og engagerende dialog med formidleren. Her undersøger vi de forskellige perspektiver i eventyret og ser på, hvordan de relaterer sig til eleverne og nutiden. Med deres top-tunede refleksionsapparat skal eleverne efterfølgende undersøge museet og fortolke det igennem sjove og udfordrende gruppeøvelser.
Eleverne møder og prøver kræfter med Andersens litterære metoder på et højt niveau.
H.C. Andersen var meget optaget af at undersøge verden fra andre perspektiver end sit eget. I sine eventyr har han beskrevet verden set igennem øjnene på blandt andet børn, gamle, en vintergæk, en sommerfugl, ugedagene og magiske væsener. Men også i de enkelte eventyr hører man ofte historien fra flere perspektiver, uden at Andersen nødvendigvis kommenterer på, hvilket han mener er det rigtige. Og det er dette perspektiverende og reflekterende blik, vi deler med eleverne i ”Andersens perspektiv”.
Allerede fra undervisningsforløbets begyndelse skaber formidleren et inddragende og filosoferende rum igennem sjove og tryghedsskabende øvelser, der også vækker elevernes opmærksomhed og nysgerrighed.
Eleverne får fortalt et af Andersens mere ukendte, og ganske dystre, eventyr. Undervejs og bagefter stiller formidleren åbne filosofiske spørgsmål til eventyret, der engagerer eleverne i fortællingen og dens potentiale. Eleverne kommer på arbejde, når de skal identificere sig med flere af eventyrets karakterer og perspektivere til nutidens syn på begreber som ”forfængelighed”, ”grådighed” og ”hvad andre tænker”. Formidleren faciliterer dialogen således, at det er børnenes tolkninger af eventyret og deres indbyrdes dialog, der er det centrale.
Efter den filosofiske session skal eleverne besøge museets eventyrdel. De får en fortolkningsopgave med ud i museet, og når de vender tilbage, venter der nye øvelser. Endnu en gang skal eleverne arbejde perspektiverende og filosofisk, men denne gang med et kropsligt udgangspunkt. Formidleren faciliterer sjove, inddragende og udfordrende øvelser, der sætter tankerne og dialogen i gang.
Til undervisningsforløbet hører også et opgavesæt, der kan benyttet i klassen efter besøget. Undervisningsforløbet kan dog sagtens stå alene.
Forløbet underbygger at eleverne:
Dansk
Drama
Alle undervisningsforløb i H.C. Andersens Hus skal:
Læs mere om vores Læringsprofil her
Prisen for undervisningsforløbet dækker det specifikke undervisningsforløb, herunder formidler og materialer.
Entréen til museet er gratis for børn og voksne, når besøget sker som et led i undervisningen eller institutionsbesøg.*
Den gratis entre gælder for følgende grupper og uddannelser:
*Der gives ikke gratis entre i weekender og skoleferier.