Podcasten Forløber er produceret af Vores Tid – et mediesamarbejde, som Museum Odense er en del af.

I 1973 rammer Oliekrisen Danmark. De arabiske olieproducerende stater hæver priserne, og da olie udgør 90 % af Danmarks energiforbrug bliver det kritisk for danskerne og den danske industri. Værftsbranchen er tæt på at bryde sammen, men Lindøværftet ved Odense Fjord tager kampen op ved at satse på robotter. I dag ser det også kritisk ud for den danske energiforsyning. Den russiske invasion af Ukraine og Vestens økonomiske tiltag mod Rusland har skabt ustabilitet på markedet, og har bidraget til, at elpriserne i Danmark er fordoblet efter krigens udbrud. Eksperter frygter i dag en energikrise, som den der ramte verden i 1973. Hvilken betydning fik japansk robotteknologi for Lindøværftet, og hvordan vil den danske industri reagere på krisen i dag? Lyt med, når kulturarvschef ved Odense Bys Museer, Jens Toftgaard, fortæller om Lindøværftet.

Vært: Nikolai Sørensen, historiker og tilrettelægger på Vores Tid. Medvirkende: Jens Toftgaard, kulturarvschef ved Odense Bys Museer.

Listen to “E14. Energikrisen rammer: I 1973 satte skibsværftet ved Lindø robotter ind i kampen mod Oliekrisen” on Spreaker.

Emner: Historie, Lindø, robotter

Mere 'Vores Tid'