Podcast: Kærlighedsdramaet der tryllebinder Odense i 1732

Over morgendisen rager hjul og stejle op uden for byporten i Odense. Synet er hæsligt. En bondekones hoved sidder på en stage, og hendes øjne er prikket ud. Rovfugle er også i gang med at æde af kroppen fra en mand, der ligger ved siden af. Det er svært at se for de mange, sultne fugle, der flokkes omkring de to henrettede, men fingrene er allerede spist.

Og så er der studenten Mørch… Hans hænder er endnu foldede, som var det sidste han gjorde, inden øksen faldt, mens han tænkte på sin elskede, Anna Helene. Der sidder ikke én rovfugl på Mørch. Hans hoved på stagen er fuldstændig… urørt.

I den her episode af Obscuritas dykker journalist Louise Lindblad og museumsinspektør Camilla Schjerning ned i en obskur kærlighedshistorie om to unge elskende, Mørch og Anna Helene, som ikke kunne få hinanden. Mørch og Anna Helenes kærlighed ender med at koste flere menneskeliv, efterlade byen i oprør og få mystiske ting til at ske. Spørgsmålet er, hvor langt mennesker egentlig er villige til at gå for kærligheden?

Vært: Louise Lindblad. Medvirkende: Camilla Schjerning, museumsinspektør, Museum Odense. Fortælleren: Poul Grinder-Hansen.Redaktør: Rikke Caroline Carlsen.

Podcastserien Obscuritas

Ofringer, ritualer og magi er en del af vores forfædres liv, uanset hvor langt vi går tilbage i historien. I podcasten Obscuritas fortæller Vores Tid, Nationalmuseets medie, om danmarkshistoriens mørke afkroge og okkulte fortællinger. Journalist Louise Lindblad besøger de mange steder i landet, hvor mystiske og gruopvækkende scener er blevet opført. Lige dér, hvor vi går og står i dag. Den historiske mystik og gru fortæller danmarkshistorien fra et nyt og dybt fascinerende perspektiv, og samtidig stiller vi spørgsmålet: Hvad er ondskab? Hvornår er menneskers handlinger onde, og hvornår er de et forsøg på at redde sig selv og hinanden fra ondskab og måske skabe en bedre fremtid?

Emner: Historie

Mere 'Vores Tid'