Skip to content

Kvaliteten er høj, når eleverne lærer, leger og lykkes i de mange og varierede undervisningsforløb. Vores job er klaret, når alle elever forlader vores museet med tanken: ”Det var jeg virkelig god til!” Dyk ned i enkelte museers unikke undervisningsprofil og læs nærmere om de enkelte tilbud nedenfor.

H.C. Andersens Hus

I H.C. Andersens Hus møder børnene H.C. Andersens værker i et fordybende og åbent rum, hvor alle skal opleve, at de er gode til at gå på museum.

Læringsuniverset er en skoletjeneste i H.C. Andersens Hus, som har vundet den internationale DASA-pris under European Museum Academy for sin undervisningsmetode og læringsforløb rettet mod elever i alle aldre fra skoler og institutioner.

H.C. Andersens eventyrverden rummer unikke muligheder for kreativ læring og nye, fælles erkendelser. I Læringsuniverset er vi nysgerrige på, hvad børnene selv tænker, tolker og oplever, når de møder H.C. Andersens univers, for H.C. Andersen dyrkede selv de mange perspektiver og flertydige moraler.

Undervisningsprofil

Se alle forløb i H.C. Andersens Hus

Den Fynske Landsby

Kom og få et forløb for hele klassen på et bæredygtigt museum på jeres næste klassetur.

I Den Fynske Landsby kan du sammen med din skoleklasse gå på opdagelse i det tidlige 1800-tals cirkulære levevis. Hvordan kan datidens viden og metoder bruges i dag?

NB! Alle børn, elever, pædagoger og lærere fra dagplejer, vuggestuer, børnehaver, folkeskoler, gymnasiale uddannelser, øvrige videregående uddannelser og VUC har gratis adgang til museet, når besøget finder sted som et led i undervisningen.
Vi har undervisningsmaterialer, undervisningsforløb og rundvisninger til skoler, der besøger Den Fynske Landsby. Dyk ned i historien med din skoleklasse.

Undervisningsprofil

Se alle forløb i Den Fynske Landsby

 

TID

SkoleTID er skoletjenesten på museet TID – Museum for Odense. Her skal børnene undersøge, eksperimentere, lege og reflektere med det formål at de får ejerskab til museet, til Odense og til Odenses historie og øger deres museumsselvværd SkoleTID – oplev, undersøg, fortæl

I SkoleTID er vi nysgerrige på børnenes tanker, tolkninger og oplevelser i mødet med fortiden. Børnene deltager aktivt i dialoger, hvor deres individuelle perspektiver på fortiden anerkendes. De oplever, at dialogen er vigtig og relevant for deres eget liv og samfundet.
SkoleTID – oplev, undersøg, fortæl.

Undervisningsprofil

Se alle forløb på TID

 

Carl Nielsen Museet

Børn mestrer det fine og pæne, men bruger også det mærkelige, kaotiske og kontrastfyldte til at lære nyt om sig selv og verden – præcis som Carl Nielsen.

På museet lader musik og fortællinger eleverne lære mennesket, kunstneren og musikken bedre at kende. De møder Carl Nielsens og deres egne forskellige menneskelige kvaliteter – og reflekterer over, hvorvidt Nielsen – ligesom dem selv og deres medmennesker – kan eller skal puttes i bestemte kasser.

Undervisningsforløbene styrker også fællesskabsfølelsen igennem fælles musiske oplevelser og aktiviteter, som opfordrer børnene til at dyrke forskellighederne hinanden imellem. Carl Nielsen Undervisning er en ambitiøs undervisningsafdeling, som retter sig mod skoler og daginstitutioner, med musikken i centrum

Undervisningsprofil

Se alle forløb i Carl Nielsen Museet

Har I spørgsmål til vores læringsmetode eller vores undervisningstilbud, er I velkommen til at kontakte os på museum@odense.dk