Museum Odense
Museum Odense er en statsanerkendt, selvejende museumsorganisation
Museum Odenserummer seks museer og besøgssteder – H.C. Andersens Hus, H.C. Andersens Barndomshjem, Den Fynske Landsby, TID, Carl Nielsens Barndomshjem og Carl Nielsen Museet.
Desuden forvalter vi det arkæologiske ansvar for Odense, Nordfyns, Middelfart og Assens kommuner og fører tilsyn med fredede fortidsminder og diger på hele Fyn.

Direktøren
Direktør Henrik Harnow har ansvaret for den overordnede ledelse af Museum Odense.
Direktør, administrationschef og kommunikationschef udgør direktionen i Museum Odense. Museet ledes af et ledelsesteam på i alt otte personer, der udover direktionen består af tre udviklingschefer, børn- og ungechefen og den kommercielle chef.
Direktørens særlige opgaver er
- Museets overordnede vision, strategi og mål
- Overordnet ledelse
- Betjening af museets bestyrelse
- Fondskontakter og -strategier
- Nationale netværk
- Internationalt arbejde
Henrik Harnow
Direktør
Email: hharn@odense.dk
Telefon: +4551303298
Teams
Museum Odense er organiseret i teams, der defineres som en gruppe mennesker, der arbejder sammen mod et fælles mål. Alle medarbejdere er en del af et team og arbejder dermed sammen om at indfri mål, der er defineret i museets strategi og handlingsplan.
Bestyrelsen
Andet
Museum Odenses vedtægtsbestemte ansvarsområder omfatter arkæologi og nyere tids kulturhistorie, herunder mediehistorie, Den Fynske Landsby, digteren H.C. Andersen og komponisten Carl Nielsen.
Museet har arkæologisk ansvar for følgende kommuner: Assens, Middelfart, Nordfyn og Odense. Museets ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie er Odense Kommune. Museet varetager tillige den lovpligtige kulturarvsforvaltning for nyere tid i Nordfyns Kommune.
Museet fungerer som nationalt og internationalt dokumentations-, forsknings- og formidlingscenter om digteren H.C. Andersen og komponisten Carl Nielsen. Udover udstillinger, publikationer m.m. nationalt indgår museet i en række internationale samarbejder med henblik på at formidle viden om de to kunstneres liv og værker.
Bygningskultur og kulturlandskabets udvikling er særlige fokusområder.
Inden for mediehistorie belyser museet produktion og forbrug af medier i Danmark forstået som tilstande og forandringer inden for den grafiske branche, den trykte presse samt de elektroniske og digitale medier.
Strategi for Museum Odense for perioden 2022-2026 indeholder blik på de museale hovedområder, de fire brands – H.C. Andersens Hus, Den Fynske Landsby, Carl Nielsen Museet og Møntergården – for publikumsområdet, økonomi og drift samt HR-området.
Strategien i kort form kan ses og downloades her: 2024 – 2026 (kort)
Museum Odense har indskrevet ambitionen om at blive et bæredygtigt museum i vores vision og strategi.
Læs om vores bæredygtighedspolitik
Bæredygtighedspolitik til download: Bæredygtighedspolitik for Museum Odense
Green Attraction certificering
Museum Odense belønnes med Green Attraction-certifikat.
Læs om vores certificeringer her.
Årsrapporter
Årsrapport for indsamling 2024
Referater
Bestyrelsesmøde, Museum Odense 03-03–2023
Bestyrelsesmøde, Museum Odense 03-12-2022
Bestyrelsesmøde, Museum Odense 30-09-2022
Bestyrelsesmøde, Odense Bys Museer 08-06-2022
Bestyrelsesmøde, Odense Bys Museer 25-03-2022