en
Forfattere

Organisation

Museum Odense er en statsanerkendt, selvejende museumsorganisation, der driver seks udstillingssteder og beskæftiger omkring 150 medarbejdere.

Bestyrelsen

Museum Odenses bestyrelse:

Simon Møberg Torp
Simon Torp, formand. Dekan for humaniora på SDU

 

Brian Rønsholdt
Brian Rønsholdt, næstformand. Managing Director. Ferrero Scandinavia AB

 

Signe Jungersted
Signe Jungersted. CEO, Group NAO

 

Peter Rahbæk Juel
Peter Rahbæk Juel. Borgmester, Odense Kommune

Rådmand Søren Windell
Søren Windell. Rådmand, By- og Kulturforvaltningen, Odense Kommune

Henrik Thal Jantzen
Henrik Thal Jantzen. Partner, advokat Hafnia Law Firm

Ingeborg Svennevig
Ingeborg Svennevig. Direktør for de kulturhistoriske museer i Holstebro

 

Anne Katrine
Anne Katrine Thaastrup-Leth. Museumsvært, Museum Odense

Museumsdirektøren

Museumsdirektøren har ansvaret for den overordnede ledelse af Museum Odense.

Museumsdirektøren udgør sammen med Kulturarvschef, Publikumschef, Formidlingschef og Administrationschef Museum Odenses ledelse.

Museumsdirektørens særlige indsatser og opgaver er

  • Visioner og mål
  • Overordnet ledelse
  • Understøttelse af overordnede mål og satsninger
  • Fundraising
  • Nationale netværk
  • Internationalt arbejde

Henrik Harnow

Henrik Harnow
Museumsdirektør
Email: hharn@odense.dk
Telefon: +4551303298

 

Afdelinger og organisationsstruktur

Ansvarsområder og vedtægter

Museum Odenses vedtægtsbestemte ansvarsområder omfatter arkæologi og nyere tids kulturhistorie, herunder mediehistorie, Den Fynske Landsby, digteren H.C. Andersen og komponisten Carl Nielsen.

Museet har arkæologisk ansvar for følgende kommuner: Assens, Middelfart, Nordfyn og Odense. Museets ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie er Odense Kommune. Museet varetager tillige den lovpligtige kulturarvsforvaltning for nyere tid i Nordfyns Kommune.

Museet fungerer som nationalt og internationalt dokumentations-, forsknings- og formidlingscenter om digteren H.C. Andersen og komponisten Carl Nielsen. Udover udstillinger, publikationer m.m. nationalt indgår museet i en række internationale samarbejder med henblik på at formidle viden om de to kunstneres liv og værker.

Bygningskultur og kulturlandskabets udvikling er særlige fokusområder.

Inden for mediehistorie belyser museet produktion og forbrug af medier i Danmark forstået som tilstande og forandringer inden for den grafiske branche, den trykte presse samt de elektroniske og digitale medier.

Vedtægter for Museum Odense

 

Grundfortælling, strategi og virksomhedsplan

Arbejdet med en ny strategi for Museum Odense for perioden 2022-2026 er afsluttet september 2022. Strategien indeholder blik på de museale hovedområder, de fire brands – H.C. Andersens Hus, Den Fynske Landsby, Carl Nielsen Museet og Møntergården – for publikumsområdet, økonomi og drift samt HR-området.

Strategien findes i fuld længde her: Strategi 2022-2026

Strategien findes også i en kort form, som kan ses og downloades her: Strategi 2022-2026 (Kort)

Medarbejdere

Oversigt over Museum Odenses medarbejdere

Vores formidlingsværdier

Vores formidling har som mål at skabe oplevelser for gæsterne, vække deres nysgerrighed og medvirke til at give dem et nyt perspektiv på dem selv og den verden, de befinder sig i.

Læs mere om vores formidlingsværdier

Museum Odenses historie

Museum Odense har eksisteret siden 1860.

Læs om Museum Odenses historie

Nyheder fra Museum Odense

Se oversigten over Museum Odenses seneste nyheder